پایگاه مقاومت بسیج امام محمد باقر علیه السلام

اطلاع رسانی سریع ، صحیح و آموزش پیش نیاز شروع کار گروهی مناسب

پایگاه مقاومت بسیج امام محمد باقر علیه السلام

اطلاع رسانی سریع ، صحیح و آموزش پیش نیاز شروع کار گروهی مناسب

پایگاه مقاومت بسیج امام محمد باقر علیه السلام

باهدف ارائه مطالب مفید و اطلاع رسانی های بموقع و کارآمد و توسعه کارکردهای بسیج در فضاهای مجازی این وبلاگ تاسیس شد.
کد شامد ساماندهی پایگاه های اینترنتی 1-1-712754-64-3-1

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی

تیم شناسی رجال سیاسی معاصر ایران

شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۰۳:۰۸ ب.ظ

جهت افزایش بصیرت سیاسی  عزیزان تیم شناسی رجال سیاسی ایران به نقل از سایت تحلیلی دیده بان ارائه می گردد.

به امید موفقیت

جهت مطالعه بر روی ادامه مطلب یا عکس کلیک نمایید...


آقای خاص یا آقایان خواص؟

دسته بندی یاران ویژه احمدی نژاد

در حالی که توجه ویژه رسانه ها به جریان انحرافی معطوف شده است بهتر است جریان های مختلف پیرامون احمدی نژاد را در دولت های نهم و دهم بشناسیم تا بتوان به وزن کشی و معیارسنجی جهت گیری این جریانات بپردازیم.

 

اشاره

اختصاصی دیدبان: دولت دهم و گفتمان سوم تیر به سال آخر عمر خود نزدیک می شود و آخرین صفحه های دولت دهم هم ورق خورده و نگاشته می شود. اگر چه در جریان شناسی سیاسی روز تحلیل گران سیاسی دولت احمدی نژاد را در زمره ی دولت های اصول گرا به شمار می آورند اما این ثمره اصول گرایی چندان مایل نیست خود را ذیل اردوگاه اصول گرایی تعریف کند.
جریان فکری ـ سیاسی برخواسته از دولت تلاش دارد تا گفتمان خود را منتسب به سوم تیر دانسته و این نکته را بیان کند که هر چند مشترکاتی با جریان اصول گرایی دارد اما تفاوت های عمیق نیز با این جریان داشته و خود را ذیل این گروه تعریف ننموده و خود را یک جریان مستقل با بایدها و نبایدهای مشخص محسوب می کند. اگر به این تلقی دولت از خود؛ حلقه ها و تیم هایی که متشکل از اشخاص و افراد مختلف، از طیف ها و جریان های متعدد سیاسی هستند را اضافه کنیم؛ این نتیجه بیشتر برای ما روشن می شود. 
توجه در اطراف و حلقه های اطراف رئیس جمهور در دو دولت نهم و دهم، نکته ای را مشخص می کند و آن اینکه در اطراف رئیس جمهور افرادی وجود دارند که می توان با داشتن مشخصه ها و ویژگی هایی آنها را از یکدیگر تفکیک نموده و در دسته های مشخصی طبقه بندی نمود. مشخصه هایی نظیر دسته های فکری، اجرایی، و همچنین دسته های با عناوینی مانند دانشگاهی و رسانه ای و ... . نکته ی مهم دیگر در تحلیل حلقه های اطراف رئیس جمهور آن است که برخی از این تیم ها تلاش داشته اند تا دولت را در اختیار خود گرفته و زمینه را برای حضور خود در صحنه ی سیاسی کشور در دوره های بعدی تدوام بخشند. هر چند مدیریت تمامی این تیم ها و حلقه ها به خاطر هوشمندی و قدرت شخص رئیس جمهور از سوی خود او رقم می خورد اما تبعات رقایت این تیم ها باعث التهاب فضای کشور در بسیاری از موارد شده است. تیم هایی که می توان در دولت احمدی نژاد آنان را برشمرد؛ موارد ذیل می باشند.
باید یادآوری نمود که در این بین برخی از خواص یاران احمدی نژاد، از دولت قطع رابطه نموده و برخی نیز هنوز در دولت حضور داشته و فعال هستند. برخی دیگر نیز هر چند در داخل دولت تعریف نمی شوند اما رابطه گفتمانی خود را با دولت را حفظ نموده و معتقد به حمایت از دولت هستند. افرادی نظیر مهرداد بذرپاش، از دولت گسسته و به جمع منتقدین دولت پیوسته اند. تیم مشایی، رحیمی، نیکزاد، جوانفکر، هاشمی ثمره، کفایتی، سعید لو در دولت حضور داشته و با شدت و ضعف در تصیم سازی و تصمیم گیری دولت نقش دارند. همچنین افرادی نظیر باقری لنکرانی، محصولی، الهام، فتاح، سقای بی ریا و ... هر چند از دولت بیرون هستند اما معتقد به حمایت و دفاع از جنبه های مثبت دولت می باشند. در این مطلب با اشاره به هریک از خواص اطراف رئیس جمهور به بررسی نقش، ویژگی ها، فرد شاخص و تأثیرگذار هریک از تیم ها می پردازیم.
 
1.تیم نیروهای سابق اطلاعات 
 
 
منظور از این تیم در دولت احمدی نژاد، افرادی می باشند که سابقه کاری در وزارت اطلاعات داشته و از بدنه ی وزارت اطلاعات بوده اند که بعدها به دلایلی از این وزارت اطلاعات کناره گیری نموده و به سمت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی روی آوردند. افرادی نظیر اسفندیار رحیم مشایی، بقایی، امیدی، میر حسن موسوی، احمد موسوی از جمله ی این تیم می باشند. سابقه ی آشنایی و مراودت احمدی نژاد و مشایی به شهرداری و اعطای مسئولیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مشایی از سوی احمدی نژاد باز می گردد. مهمترین ویژگی این گروه آن است که با داشتن سابقه ی کار اطلاعاتی وارد دولت شده اند و به غیر از مشایی و بقایی، سایر افراد این تیم تبدیل به چهره ای رسانه ای و پرحاشیه ای نشده اند. مهمترین مشخصه و ویژگی این گروه مواضع فکری آنان در بسیاری از امور فرهنگی و هنری می باشد که برخاسته از مبانی فکری آنان بوده و به جریان تسامح و تساهل نزدیکترند. البته فارغ از تمامی اخبار رسانه ها این تیم بیشترین اثرگذاری را در عزل و نصب ها در درون دولت های نهم و دهم را داشته و تاکنون به عنوان حلقه ی شماره ی یک یاران احمدی نژاد محسوب می شود. این نکته علاوه بر مطالبی که در رسانه ها منتشر شده، در سخنان رئیس جمهور نیز مشهود است. همچنین جهت گیری و سمت سوی فرهنگی دولت نیز تاکنون در دست این تیم بوده و تا جایی که ریاست کمیسیون فرهنگی دولت نیز بر عهده مشایی بود؛ هرچند که چندی پیش وزیر ارشاد جایگزین او در این سمت شد. از جمله فعالیت های این تیم تلاش برای به دست گرفتن قدرت و منصب ریاست جمهوری در دوره ی بعد از احمدی نژاد بوده که در این راه با موانع جدی برخورد کردند.
 
2.تیم همکاران سابق در شهرداری
 
تیم بعدی گروه شهرداری تهران می باشد که بعد از رسیدن احمدی نژاد به شهرداری تهران با وی همراه شده و این همکاری در دولت های نهم و دهم ادامه داشته است. زریبافان، سعیدلو و علی آبادی مهمترین افراد این تیم می باشند. افراد این دسته هیچگاه به منصب وزارت نائل نشدند بلکه بیشتر در جایگاه معاونت های رئیس جمهور و با حکم مستقیم ریاست جمهور، مشغول به فعالیت شدند. کما اینکه احمدی نژاد تلاش داشت تا علی آبادی را بارها برای تصدی مسئولیت وزرات خانه های نیرو و نفت به مجلس معرفی کند که به دلیل عملکرد ضعیف در سازمان تربیت بدنی مجلس به وزارت وی تمایل نشان نداده و او از این منصب بازماند. مهمترین ویژگی این تیم هماهنگی کامل با رئیس جمهور و تبعیت از تمام دستورهای رئیس جمهور می باشد. این تیم مشی فکری نداشته و بیشتر در اموری که از سوی رئیس جمهور به آنها محول می کند فعال می شوند. این تیم چندان اهل چالش با سایر تیم ها نبوده و بیشتر اهل تعامل با سایر حلقات اطراف رئیس جمهور می باشد.
 
3. تیم اردبیل
 
 
یکی دیگر از حلقه های اطراف احمدی نژاد شامل افرادی می شود که از دوران مسئولیت احمدی نژاد در استانداری اردبیل با او همراه شده و این همکاری در دولت های نهم و دهم همچنان ادامه داشته است. محرابیان و نیکزاد و تا حدودی صادق محصولی از جمله ی این خواص می باشند. بیشتر افراد این جرگه عملیاتی بوده و توان اجرایی بالایی دارند. عملکرد نسبتا قوی نیکزاد در وزارت مسکن نمونه ی مثال زدنی و قابل تقدیر است. هر چند تیم اردبیل به دنبال کسب منصب سیاسی برای بعد از دولت دهم نبوده است اما عملکرد نیکزاد باعث شده تا برخی از رسانه ها از وی به عنوان گزینه ی جایگزین و نماینده ی احمدی نژاد برای ریاست جمهوری دوره ی یازدهم نام می برند. جالب اینکه این گمانه زنی توسط سایر تیم های اطراف احمدی نژاد رد شده است به طوری که در روزنامه ی دولت فعالیت های نیکزاد به حاشیه رفته و بایکوت خبری شده است. یادآوری این نکته نیز مهم است که نیکزاد در سخت کوشی و قاطعیت در تصمیم گیری و اجرا بیشترین شباهت را با مشی احمدی نژاد دارد.
 
4.تیم نیروهای سابق سپاه
  
سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و نیروهای آن همواره سعی در کمک و پشتیبانی دولت های مختلف داشته اند به نحوی که حتی در دولت های قبل دولت هاشمی رفسنجانی وزارتی به نام وزارت سپاه پاسدارن نیز در ساختار هیئت وزیران وجود داشته که بعدها حذف شد. تعداد شخصیت هایی که در پرونده کاری خود همکاری با سپاه پاسداران را داشته اند در دولت نهم به مراتب بیشتر از دولت دهم بود. اشخاصی نظیر هاشمی ثمره، لنکرانی، فتاح از بدنه ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد بدنه ی دولت شدند و تلا ش داشتند تا با دولت همکاری و به آن کمک کنند. 
مهمترین ویژگی این دسته از افراد تخصص، تعهد و سلامت عقیده است. در دولت نهم دو وزارتخانه ی بهداشت و نیرو از سوی این تیم بر عهده گرفته شد. اشخاص تأثیرگذار این تیم بیشتر به گفتمان سوم تیر معتقد بوده و تلاش دارند دولت را متناسب با این گفتمان نقد کنند. از فعالیت های سیاسی این تیم نیز می توان به تحرکات هاشمی ثمره برای اتخابات 92 و فعالیت های باقری لنکرانی در انتخابات مجلس نهم و سخنگویی جبهه ی پایداری اشاره کرد. همچنین گمانه زنی هایی در مورد حضور باقری لنکرانی در انتخابت ریاست جمهوری آتی از سوی جبهه ی پایداری وجود دارد.
 
 
5.تیم رسانه ای
 
هر دولت برای خود تیم رسانه ای تشکیل می دهد و تلاش دارد تا این تیم به عنوان رابط بین دولت و بدنه ی جامعه عمل نموده و افکار عمومی را نسبت به دولت متمایل نماید. در میان تیم رسانه ای احمدی نژاد نام برخی آشنا و نام برخی دیگر کمتر شنیده شده است. علی اکبر جوانفکر سر تیم و شخص اصلی این جریان می باشد. جوانفکر به عنوان مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور تلاش داشت تا در رسانه ها مواضع فکری احمدی نژاد را تشریح و از آنان دفاع نماید. این تلاش بعد از به ریاست رسیدن جوانفکر در مؤسسه ی ایران شتاب بیشتری گرفت. افرای دیگری نظیر بهداد و پاریاب بیشتر نقش تعاملی و رابط بین دولت و رسانه ها را بازی نموده و تلاش دارند تا با بر طرف کردن مشکلات مالی رسانه ها؛ آنها را به مواضع دولت نزدیک کنند. 
هر چند تا حال فعالیتی از سوی این تیم برای تصدی منصب ریاست جمهوری یازدهم انجام نشده است اما ارتباط عمیقی بین این گروه و تیم اول در مواضع فکری و اندیشه ای وجود دارد به طوری که بسیاری از مواضع تیم مشایی در رسانه های دولتی که تیم جوانفکر مسئولیت آن را داراست، اننتشار داده شده و تشریح می شود.
 
6.تیم دانشگاهیان
 
از دیگر جریان های حول دولت و شخص احمدی نژاد جریانی می باشد که از دانشگاه ها و از هر دو حوزه ی علوم فنی و علوم انسانی وارد بدنه ی دولت شده و و در زمینه های مربوط به خود فعال شده اند. برخی از افراد این جریان از دولت گسسته و برخی هنوز رابطه ی خود را با دولت حفظ نموده اند. اشخاصی نظیر خاوه ای، بذرپاش، الهام، بهبهانی، آشتیانی، از جمله ی این افراد می باشند. بذرپاش فردی شاخص در این تیم بوده که بر سر اختلافاتی که با دولت داشته از آن بریده و به جبهه ی منتقدین دولت نزدیک شده است. سایر افراد این تیم نیز با شدت و ضعف ارتباط خود را با دولت حفظ نموده اند.
 
7.گروه شاگردان آیت الله مصباح
 
از جمله تیم های فکری در حلقه ی یاران و خواص احمدی نژاد تیم فکری شاگردان آیت الله مصباح یزدی بوده اند که تلاش داشتند تا مبانی فکری این دولت را بنیان نهند. شخص آیت الله مصباح یزدی به عنوان شاخص ترین فرد در بین جریان های فکری کشور و حوزه ی علمیه در ابتدای دولت نهم و تحت نظر مقام معظم رهبری به حمایت از احمدی نژاد پرداخته و به صورت فزاینده ای سعی در این ارتباط و رهنمود داشتند اما رفته رفته با غلبه ی جریان فکری تیم اول یعنی تیم مشایی، به تدریج شاگردان آیت الله از حلقه ی خواص احمدی نژاد دور شده و جای خود را به دیگر افراد تیم مشایی دادند. شاگردان آیت الله هر چند تلاش داشتند تا پشتوانه ی فکری دولت را تقویت کنند اما این تلاش به جایی نرسید و ترجیح دادند با خروج از دولت و گرفتن مشی منتقدین ناصح رابطه ی خود با دولت را بین خوف و رجاء نگه دارند. در این تیم نام افرادی نظیر ناصر سقا بی ریا مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت، مرتضی آقاطهرانی معلم اخلاق کابینه، قاسم روانبخش تحلیل گر سیاسی و مدافع سیاست های دولت مشاهده می شود. حمید رسایی نیز هر چند سابقه شاگردی آیت الله مصباح در سوابق وی دیده نمی شود اما از نظر فکری به شدت به ایشان گرایش دارد. وی در دولت نهم مسئولیت سازمان ارشاد استان قم را بر عهده داشته است. این جریان در دولت نهم حضور پر رنگ تری داشت اما رفته رفته کمرنگ شد و استعفای سقای بی ریا آخرین جای پای رسمی شاگردان آیت الله در دولت بود که از دست رفت و جالب اینکه تا مدت ها بعد از استعفای سقای بی ریا از منصب خود؛ دولت رابطی با حوزه های علمیه به ویژه مراجع نداشت و همان رابطه ی صوری نیز به طوری کلی قطع شد. بین این تیم و برخی از افراد در تیم های دیگر نظیر باقری لنکرانی، محصولی، الهام و ... قرابت فکری و گرایش وجود دارد تا جایی که توانستند در ذیل جبهه ی پایداری با یکدیگر به توافق برسند.
 
8.تیم مدیران میانی
بخشی از یاران و خواص نزدیک به احمدی نژاد، شخصیت هایی هستند که سابقه ی حضور در سایر ارگان ها تحت عنوان مدیران میانی نظام را داشته و در دولت نهم و دهم نیز به کار گرفته شده اند. محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور را می توان رأس این تیم نام برد. محمدرضا رحیمی رئیس سابق دیوان محاسبات کشور در مجلس هفتم و سپس معاون پارلمانی دولت نهم بود که در دولت دهم بعد از حکم حکومتی مقام معظم رهبری مبنی بر عزل مشایی از سمت معاون اولی به جای او معاون اول رئیس جمهور با اختیارات محدود شد. همچنین می توان از مرحوم کردان معاون اداری مالی سازمان صدا و سیما در زمان ریاست لاریجانی بر سازمان صداو سیما نام برد که پس از رسیدن به منصب وزارت کشور بلافاصله از طرف مجلس استیضاح و بر کنار شد. از دیگر افراد این تیم می توان از ملک زاده نام برد که از بدنه ی قوه ی قضائیه وارد دولت شد و پس از رسیدن به منصب معاونت اداری و مالی وزارت امورخارجه و عکس العمل شدید مجلس مبنی بر استیضاح وزیر امورخارجه از این منصب برکنار شد.
 
9.تیم نیروهای جوان
از جمله جریان های جوان و فعال در حلقه های اطراف رئیس جمهور می توان از تیمی نام برد که اعتقاد راسخ به دولت داشته و تلاش دارند دولت را همچنان معتقد به مبانی و گفتمان سوم تیر نشان دهند. این جریان کارویژه ی رسانه ای داشته و سعی می کنند با ایجاد و راه اندازی سایت ها و وبلاگ های مختلف و همچنین تشکیل شبکه های رسانه ای در استان ها و شهرستان های کوچک زمینه را برای پیروزی فردی که معتقد به گفتمان سوم تیر باشد در دوره های بعدی ریاست جمهوری فراهم سازند. این گروه لیست موسوم به توحید و عدالت را در انتخابات مجلس نهم انتشار داد. افرادی نظیر کلانتر، عطایی، کفایتی، بهمن شریف زاده از جمله ی خواص این جریان می باشند. همچنین می توان از سایت های خبری نظیر سایت صریح نیوز نام برد که به این تیم نزدیک می باشد. 
 
جمع بندی:
در دولت نهم و دهم افراد زیادی با احمدی نژاد همکاری نموده اند. برخی با اختیار خود از دولت جدا شدند و برخی نیز عزل شدند. آنچه مهم است این است که اولا اوضاع کسانی که از دولت جدا شده اند را بررسی کرده و ببینیم آیا مقبولیت این افراد در بین نیروهای انقلابی و حزب اللهی بیشتر شده است یا کمتر؟ به عبارت بهتر آیا این افراد به دامن حزب الله برگشته اند یا از آن جدا شده اند؟ جواب به این سوال می تواند به احمدی نژاد و اطرافیانش کمک کند تا ببینند چه جایگاهی در میان امت حزب الله دارند. آنچه اهمیت دارد این است که دریابیم دسته ها و گروه های بسیاری برای یاری دولتی که شعار اصولگرایی می داد کنار هم جمع شده بودند اما کم کم برخی از این گروه ها و دسته ها به عللی خاص که مجال پرداختن به آن در این مطلب نیست از دیگران پیشی گرفت و حتی دیگران را به حاشیه راند. لازم است نخبگان و تأثیرگذاران اجتماعی و سیاسی با بالابردن آگاهی و شناخت خود از این دسته ها و همچنین عبرت گیری از این تجربه ها بتوانند در ادامه راه این دولت، نقش موثری ایفا کنند. 

نقل این مطلب تنها با ذکر منبع مجاز است.


 



تیم شناسی رجال سیاسی ایران (6)

همه یاران هاشمی + افراد و تصاویر

هاشمی رفسنجانی، از مهم ترین و موثرترین رجال سیاسی ایران از ابتدای شروع مبارزات انقلاب اسلامی بوده است. در خصوص همراهان و تیم وی هموراره افراط و فریط های زیادی شده است. دیدبان در ادامه سلسله مطالب "تیم شناسی رجال سیاسی ایران" این بار به بررسی یاران هاشمی در عرصه سیاست می پردازد.

دیدباندیدبان">دیدبان در راستای مطالب "تیم شناسی رجال سیاسی ایران" که تا کنون 5 شماره آن را با عنوان های:«همه یاران احمدی نژاد» ، «همه یاران لاریجانی»، «همه یاران قالیباف» ، «همه یاران رضایی» و «همه یاران روحانی» منتشر نموده است؛ در پنجمین شماره از این سلسله مطالب خود، به بررسی تیم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ آیت الله هاشمی رفسنجانی می پردازد.

اکبر هاشمی رفسنجانی از بدو انقلاب تاکنون در حساس­ترین پست­های جمهوری اسلامی حضور داشته است. او وزیر کشور، رئیس مجلس، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جانشین فرمانده کل قوا، رئیس جمهور، رئیس مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران بوده است. در این برهه حساس از تاریخ جمهوری اسلامی نیز نام هاشمی به مناسبت­های مختلف بر سر زبان­ها افتاده است و بسیاری از گروه­های سیاسی از جناح­های مختلف به دنبال رسیدن او به ریاست جمهوری هستند. در این میان، کسانی که در این 35 سال با هاشمی همکاری کرده­اند و از نزدیکان وی به شمار می­روند در این انتخابات نیز یار و همراه هاشمی هستند و سعی می­کنند تا به تقویت مواضع و بیان عملکرد هاشمی در طول انقلاب بپردازند. بر این اساس، در این مطلب به بررسی تیم­ها و یاران هاشمی در طول انقلاب اسلامی پرداخته­ایم. البته نکته مهمی که باید ذکر کرد این است که هر چند طی سالیان مختلف افراد زیادی با هاشمی همکاری کرده­اند، اما ما در این مطلب فقط به ذکر نزدیکان و افرادی که همکاری نزدیک با هاشمی داشته­اند پرداخته­ایم.  

 

تیم مجلس، اولین تیم

مجلس شورای اسلامی در سال 59 تشکیل شد و در اولین دوره بسیاری از روحانیون و انقلابیون وارد قوه مقننه شدند. هاشمی در همین سال به ریاست مجلس انتخاب شد. وی از حمایت حزب جمهوری و جامعه روحانیت مبارز تهران برخوردار بود و به همین دلیل توانست هر چهار سال به عنوان رئیس مجلس انتخاب شود. مجلس دوم نیز همین گونه بود و هاشمی هر چهار سال به ریاست مجلس رسید. حتی در مجلس سوم نیز که تعداد زیادی از کاندیداهای مجمع روحانیون مبارز وارد مجلس شدند، هاشمی با 187 رأی از 192 رأی به ریاست مجلس انتخاب شد.[1]ریاست او در مجلس تا سال 68 و انتخابش به عنوان رئیس جمهور ادامه یافت. او در مجلس با اغلب نمایندگان از جناح­های مختلف رابطه خوبی داشت و به واسطه اینکه از یکی از مبارزان اصلی انقلاب اسلامی بود مورد احترام گروه­های مختلف سیاسی بود.

حسن روحانی یکی از نزدیک­ترین یاران هاشمی در طول انقلاب بوده است که سابقه آشنایی او با هاشمی به مجلس اول برمی­گردد. روحانی رئیس کمیسیون دفاع در مجلس اول و دوم بود. او در سال 67 که هاشمی از سوی حضرت امام خمینی(ره) به جانشینی فرمانده کل قوا رسید معاون هاشمی در این ستاد شد. با تشکیل شورای عالی امنیت ملی در سال 68 روحانی از سوی هاشمی به دبیری این شورا برگزیده شد و تا سال 84 این سمت را برعهده داشت. وی از سال 1371 تاکنون نیز ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد[2] و از نزدیک با هاشمی همکاری می­کند. از دیگر نزدیکان هاشمی در مجلس که البته نسبت فامیلی با وی دارد حسین هاشمیان است. وی در دوره­های اول تا چهارم و هشتم نمایندگی مردم رفسنجان را بر عهده داشت.[3]یکی از یاران هاشمی که در طی حضور او در مجلس ریاست دفتر وی را بر عهده داشت سید جمال ساداتیان است. ساداتیان در دولت هاشمی نیز حضور داشت و رئیس دفتر امور مشاوران ریاست جمهوری بود.[4] وی بعدها یکی از تهیه­کنندگان معروف سینما شد و فیلم­های مثل به رنگ ارغوان، چهارشنبه سوری، دایره زنگی و برف روی کاج­ها به تهیه­کنندگی او در سینما به نمایش درآمد.[5]   

به ترتیب از چپ: سید جمال ساداتیان، حسین هاشمیان، حسن روحانی

تیم دولت، نزدیک­ترین یاران هاشمی

هاشمی در سال 68 و با توافق اکثر گروه­های سیاسی وارد رقابت­های ریاست جمهوری شد و به پیروزی رسید و در سال 72 نیز، علی رغم وجود یک رقیب قوی به نام احمد توکلی، به ریاست جمهوری رسید. هاشمی در این هشت سال با وزرا و مدیران مختلفی کار کرد، اما نزدیک­ترین یاران هاشمی با عنوان کارگزاران سازندگی در سال 74 اعلام موجودیت کردند. بیانیه اول این حزب به امضای 16 نفر از کارگزاران و مدیران دولت هاشمی رسید. این 16 نفر عبارتند از: اسماعیل شوشتری، عطاءالله مهاجرانی، محسن نوربخش، محمد هاشمی رفسنجانی، محمدعلی نجفی، مرتضی محمدخان، عیسی کلانتری، اکبر ترکان، سیدمحمد غرضی، بیژن زنگنه، غلامحسین کرباسچی، رضا امراللهی، غلامرضا فروزش، مصطفی هاشمی‌طبا، غلامرضا شافعی، محمدرضا نعمت‌زاده.

به ترتیب از چپ: زنگنه، نعمت زاده، کرباسچی، حجه الاسلام شوشتری، مهاجرانی، مرحوم نوربخش و کلانتری

 

این افراد بعدها نیز جزء طرفداران اصلی هاشمی شدند و در مقاطع مختلف از مواضع هاشمی حمایت کردند. از دیگر افرادی که بعدها به حزب کارگزاران پیوستند می­توان به محمد عطریانفر، حسین مرعشی، هدایت الله آقایی، مرتضی الویری و فائزه هاشمی نام برد. مؤثرترین اعضای حزب در این مدت را می­توان مهاجرانی، کرباسچی، نوربخش، نجفی، محمد هاشمی و مرعشی دانست. این افراد در عرصه سیاسی و اقتصادی به تکنوکرات­هایی معروف شدند که اقتصاد لیبرالی را پذیرفته­اند. اغلب این افراد در انتخابات 84 از هاشمی حمایت کردند و در انتخابات 88 از موسوی و کروبی. تعدادی از اعضای فعال این حزب از جمله محمد عطریانفر، هدایت الله آقایی و مرتضی الویری در در جریان فتنه 88 دستگیر و محاکمه شدند[6]و مهاجرانی نیز سال­هاست که در خارج از کشور به فعالیت سیاسی علیه نظام جمهوری اسلامی مشغول است.

 

تیم مجمع تشخیص

هاشمی از ابتدای تشکیل مجمع تشخیص ریاست این شورا را بر عهده داشته است و در اداره آن از افراد زیادی کمک گرفته است. محمدباقر نوبخت، دبیر کل حزب اعتدال و توسعه، معاون پژوهش­های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک و از حامیان جدی هاشمی در انتخابات 84 است. علی آقامحمدی، نماینده سه دوره همدان، ریاست کمیسیون علمی راهبردی مجمع تشخیص را بر عهده دارد. او در سال 88 و پس از معاون اولی رحیمی در دولت، معاون نظارت و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی معاون اول رئیس جمهور شد، اما به دلیل اختلافاتی که با برخی از اعضای دولت داشت در سال 90 استعفا داد. اکبر ترکان، وزیر دفاع و نیروی دولت هاشمی، مدیر گروه پژوهشی امور زیربنایی مرکز تحقیقات استراتژیک را بر عهده دارد. علاوه بر این افراد، سیدمحمد میرمحمدی، رئیس دفتر هاشمی در زمان ریاست جمهوری و نماینده سابق مجلس، به عنوان پژوهشگر در مجمع تشخیص حضور دارد. همچنین محمد هاشمی به عنوان رئیس دفتر و حسن روحانی به عنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص فعالیت می­کنند.

به ترتیب از چپ: اکبر ترکان، علی آقا محمدی، سید محمد میر محمدی، محمد باقر نوبخت، محمد هاشمی

تیم رسانه­ای

رسانه­های حامی هاشمی بیشتر جزء رسانه­های چاپی به شمار می­روند و چندین روزنامه، حامی جدی هاشمی به شمار می­روند. از جمله این روزنامه­ها می­توان به روزنامه جمهوری اسلامی و آرمان روابط عمومی اشاره کرد. در روزنامه جمهوری اسلامی که پس از انقلاب و به عنوان ارگان حزب جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد مسیح مهاجری مهم­ترین حامی هاشمی است. مهاجری که از ابتدای تأسیس روزنامه در آن فعالیت می­کرده است اکنون به عنوان مدیرمسئول در این روزنامه انجام وظیفه می­کند. از دیگر روزنامه­های حامی هاشمی روزنامه آرمان روابط عمومی است. این روزنامه به مدیرمسئولی هوشمند سفیدی و سردبیری حسین عبداللهی منتشر می­شود و حمایت بسیار کلیشه­ای و شدیدی از هاشمی در روزنامه خود دارد. حسین سلطانی­فر، استاد دانشگاه آزاد و مدیر مسئول روزنامه صبح اقتصاد، از دیگر یاران رسانه­ای هاشمی است که مدیریت گروه پژوهش­های رسانه­ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص بر عهده اوست. در بین رسانه­های مجازی نیز می­توان به سایت خبری آفتاب اشاره کرد که مدیر مسئولان آن از جمله بابک دربیگی و غلامعلی دهقان از نزدیکان رسانه­ای هاشمی به شمار می­روند. علی غزالی دیگر حامی رسانه­ای هاشمی است که مدیر مسئولی سایت بازتاب امروز را برعهده دارد. در سایت بازتاب امروز نیروی دیگری نیز وجود  دارد که از مواضع هاشمی حمایت می­کند و آن سیدعمار کلانتری است. اما مهم­ترین یار هاشمی در عرصه رسانه­های مجازی فؤاد صادقی است. او سال­هاست در عرصه رسانه­ای کشور فعال است و در سایت­های آینده و بازتاب امروز حمایت بسیار زیادی از مواضع هاشمی داشته و دارد و هیچگاه این حمایت را پنهان نکرده است.[7]

 

 

 

به ترتیب از چپ: بابک دربیگی، علی غزالی، غلامعلی دهقان، هوشمند سفیدی و فواد صادقی

تیم خانوادگی، جنجالی­ترین تیم

خانواده هاشمی یکی از سیاسی­ترین خانواده­های جمهوری اسلامی است و اغلب اعضای این خانواده به گونه­ای در عرصه سیاسی فعال هستند. البته خود هاشمی خانواده­اش را سیاسی نمی­داند. او در سایت شخصی­اش می­نویسد: «خانواده من وارد سیاست نشدند. دخترانم یکی وارد کار ورزش و دیگری وارد بنیاد بیماران خاص شدند. پسرانم، محسن که در اروپا جز انجمن اسلامی بود که زمینه سیاسی داشت. به ایران آمد، مشغول کار در موشک‌سازی شد. رشته‌اش مربوط به بدنه موشک‌سازی بود و به همین خاطر تحصیلش را نیمه‌کاره رها کرد و آمد. چون به او نیاز داشتیم. کارش مخفی بود و بعد به بازرسی رئیس جمهوری آمد که آن­هم کاری مخفی بود. کسی را می‌خواستیم که از اطلاعات سوء استفاده نکند. بعد به مترو رفت که الان هم هست. مهدی به صنعت علاقه داشت و فهمید که وضع ما در دریا ضعیف است. صنایع دریایی ما خیلی ضعیف بود. او دنبال سکوسازی و لوله‌های کف آب و حفاری در دریا رفت که وابسته بودیم. آخرش به پارس جنوبی و عسلویه رسید و الان به CNG رفت که برای صرفه‌جویی و محیط‌زیست خوب است. یاسر هم با آقای فروزش وزیر سابق جهاد سازندگی درباره خود کفایی پنیر کار می‌کرد.»[8] البته همانگونه که از متن برمی­آید نوشته مربوط به چندین سال پیش و زمان حضور محسن هاشمی در مترو است و شاید در حال حاضر هاشمی به راحتی نتواند ادعا کند که خانواده­اش وارد سیاست نشده­اند، زیرا فائزه هاشمی در سال گذشته به دلیل فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس محکوم شد[9] و پرونده مهدی هاشمی نیز به جرم­های امنیتی و مالی در جریان است.[10]از دیگر حامیان خانوادگی هاشمی همسر او، عفت مرعشی، است. وی که در چند سال گذشته مواضع سیاسی متعددی گرفته است جنجالی­ترین موضعش را در انتخابات 88 و در پس از رأی­گیری گرفت، زیرا هنگامی که از او پرسیدند اگر موسوی رای نیاورد مردم چه بکنند گفت: «بریزند توی خیابان­ها.»[11]محمد هاشمی نیز از جمله یاران خانوادگی هاشمی است که سابقه ریاست بر صدا و سیما و عضویت در مجمع تشخیص را در کارنامه خود دارد.

وجود دو خبر در صفحه اول در خصوص دادگاه های فرزندان هاشمی رفسنجانی

تیم دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد در سال 61 و با پیشنهاد هاشمی به امام خمینی (ره) تشکیل شد. این دانشگاه به صورت هئیت امنایی اداره می­شد و از سال 61 تا سال 90 ریاست آن بر عهده عبدالله جاسبی بود. در این سال و طی بحث­های فراوانی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی درگرفت فرهاد دانشجو به ریاست این دانشگاه برگزیده شد. از جمله یاران هاشمی در دانشگاه آزاد، علاوه بر جاسبی، می­توان به بهمن یزدی صمدی و حمید میرزاده اشاره کرد. میرزاده که از اعضای هئیت مؤسس دانشگاه آزاد است در هنگام رأی­گیری برای ریاست دانشگاه آزاد در سال 90 از حامیان جدی جاسبی بود. او در زمان نخست وزیری موسوی معاون اجرایی نخست وزیر بود و در دولت دوم هاشمی نیز به ریاست سازمان برنامه و بودجه رسید.[12]

 

 تیم مشاوران

هاشمی در عرصه­های مختلف کاری از مشاوران مختلفی استفاده نموده است. او در حال حاضر و در مجمع تشخیص از مشاوره افراد زیر استفاده می­کند: قدرت الله علیخانی، نماینده سابق قزوین، مشاور پارلمانی. حسین کمالی، نماینده سابق مجلس و وزیر کار دولت هاشمی، مشاور اجتماعی. تیمور علی­عسگری، نماینده سابق مشهد، مشاور و رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص. غلامعلی رجایی، نویسنده و پژوهشگر، مشاور.

به ترتیب از چپ: حجه الاسلام تیمور علی عسگری، حسین کمالی، حجه الاسلام قدرت الله علی خانی وغلامعلی رجایی

تیم از دیگران برگشته

در بین حامیان هاشمی برخی افراد وجود دارند که موضع ثابت سیاسی ندارند و در مقاطع مختلف از گروه­هایی با اندیشه­های متفاوت دفاع کرده­اند و به نظر می­رسد که حمایتشان از هاشمی نیز جنبه صوری و مقطعی داشته باشد. این افراد بیشتر در انتخابات­ها طرفدار هاشمی شده­اند. از جمله این افراد می­توان به صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، و علی مطهری اشاره کرد. علی مطهری که در سال 84 طرفدار احمدی نژاد بود اکنون به عنوان سخنگوی ستاد هاشمی انتخاب شده است!

 

نتیجه­گیری

در مجموع می­توان گفت که بیشترین و تأثیرگذارترین یاران هاشمی افرادی هستند که در دو دولت او به عنوان کارگزار خدمت کرده­اند و آنانند که امروز بیشترین حمایت را از وی انجام می­دهند. این افراد، در زمینه­های مختلف، زاویه زیادی با گفتمان اسلام ناب و انقلابی دارند. به طور مثال، در زمینه سیاست خارجی، کارگزاران سازندگی، از اصولی مانند تشنج زدایی، طرفداری از مذاکره و رابطه با آمریکا و جذب سرمایه‌های خارجی پیروی می‌کند و یا در حوزه اقتصاد، طرفدار سیاست تعدیل اقتصادی، اقتصاد آزاد و سرمایه‌داری است و برنامه‌های توسعه در دولت هاشمی رفسنجانی محصول تفکر همین افراد است.[13] از دیگر یاران مؤثر هاشمی خانواده وی هستند و در زمینه خانواده هاشمی بحث­های فراوانی وجود دارد. اظهارات جنجالی و مغرضانه خانم عفت مرعشی در طول سالیان گذشته باعث ضربه­زدن به اعتبار و حیثیت هاشمی شده است و فرزندان هاشمی -بخصوص فائزه و مهدی- در این مدت فعالیت­هایی را علیه نظام انجام داده­اند که برای هاشمی مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

 

 


[1]. http://www.ical.ir/index.php?option=com_mashrooh&view=session&id=1167&Itemid=38

[2]. http://www.csr.ir/departments.aspx?lng=fa&abtid=09&&depid=45&&semid=29

[3]. http://rc.majlis.ir/fa/parliament_member/show/701987

[4]. کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1368، صفحه 570.

[5]. http://www.boshrafilm.com/Default.aspx?PageName=AboutBoshra

[6]. http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=43081

[7]. http://www.baharnews.ir/vdcivuaz.t1az32bcct.html

[8]. http://www.hashemirafsanjani.ir/content/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87

[9]. http://www.mashreghnews.ir/fa/news/89821/%D8%AD%DA%A9%D9%85-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D8%A7%D8%A6%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%AF-6-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AD%D8%A8%D8%B3-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

[10]. http://rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=153815

[11]. http://www.bultannews.com/fa/news/137077/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%AA%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA

[12]. http://www.fardanews.com/fa/news/113353/%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF

[13]. http://borhan.ir/NSite/FullStory/News/?Id=2856

 


تیم شناسی رجال سیاسی ایران (5)

همه یاران حسن روحانی + افراد و تصاویر

حجت الاسلام و المسلمین روحانی که اکنون با نام رئیس جمهور منتخب ایران شناخته می شود به دلیل نوع سوابق اجرایش کمتر آَشنایی نسبت به تیم وی و احتمالا کابینه دولت یازدهم وجود دارد. دیدبان در ادامه مطالب تیم شناسی رجال سیاسی ایران خود این بار همه یاران حسن روحانی را مورد بررسی قرار داده است.

دیدبان: دیدبان در راستای مطالب تیم شناسی رجال سیاسی ایران که تا کنون 4 شماره آن را تحت عنوان های:«همه یاران احمدی نژاد» ، «همه یاران لاریجانی»، «همه یاران قالیباف» و «همه یاران رضایی» منتشر نموده است؛ در پنجمین شماره از این سلسله مطالب خود به بررسی تیم رئیس جمهور جدید کشورمان می پردازد.

دکتر حسن روحانی هفتمین رئیس جمهور ایران شد. حسن روحانی از جمله شخصیت هایی است که در هر دو جناح حضور داشته و توانسته در هر دو جناح جایگاهی برای خود تدارک ببیند. وی عضو شورای مرکزی جامعه ی روحانیت مبارز یعنی مهم ترین نهاد سنتی اصول گرایان بود (وی در حدود 10 سال است که در جلسات جامعه روحانیت شرکت نمی کند.) و در همان حال توانست منصوب خاتمی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی باشد. وی اکنون نماینده ی ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حکم رهبری است.


اما اگر حسن روحانی در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرد یاران قبلی وی و احتمالا همراهان امروزین او چه کسانی خواهند بود؟ حسن روحانی در دوران تصدی مسئولیت های خود از تیم ها و اشخاص مختلفی به عنوان همراهان خود استفاده کرده که در این مجال درصدد بررسی همه ی یاران حسن روحانی هستیم.


تیم مجلس

حسن روحانی تجربه ی 5 دوره نماندگی مجلس را در کارنامه ی خود دارد. حضور طولانی و مستمر در مجلس باعث شد تا وی قدرتی فراوان در این نهاد کسب کرده و حلقه ای از یاران را به رهبری و مدیریت آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل دهد.

روحانی در دو دوره نائب رئیس مجلس و در دوره های مختلف رئیس کمیسیون دفاع و همین طور رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس بوده که این حضور باعث شده تا وی تبدیل به یکی از مهره های فعال در مجلس شود. روحانی در مجلس به عنوان نائب رئیس مجلس و در ستاد فرماندهی دفاع نیز سمت معاونت هاشمی را برعهده داشته است.


از این رو هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی را می توان از اعضای هم نظر یک تیم دانست که در مجلس به صورت هماهنگ عمل می کردند. اکرمی، منتجب نیا، غفاری و ... از دیگر اعضای این تیم محسوب می شدند.

تیم شورای عالی امنیت ملی

روحانی بعد از بازنگری در قانون اساسی در سال 1368 به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی از سوی رئیس جمهور وقت یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی انتخاب شد. روحانی در مجلس رئیس کمسیون های دفاع و سیاست خارجی بود و همچینین وی نائب رئیس هاشمی در مجالس بود که باعث شد تا وی در این منصب مستقر شود. وظیفه ی شواری عالی امنیت ملی در سه حوزه ی دفاع، سیاست خارجی و امنیت ملی تعریف می شود که روحانی توانست در این سه حوزه تجربه ی زیادی به دست آورد.


از اعضای اصلی تیم روحانی در شورای عالی امنیت ملی و مذاکرات هسته ای می توان به سیروس ناصری و موسویان اشاره داشت. بعد از تغییر دولت و جایگزین شدن علی لاریجانی به جای حسن روحانی این اعضا نیز از تیم مذاکره خارج شدند.

سیروس ناصری به خاطر برخی پرونده‌های مربوط به مسائل مالی، از تیم مذاکرات هسته ای کنار گذاشته شد. وزیر سابق امورخارجه نیز حکم وی را به عنوان سفیر ایران در اندونزی صادر نمود که مورد موافقت رئیس جمهور وقت قرار گرفت.. وی در مذاکرات پاریس به عنوان سفیر ایران در سوئیس در جریان مذاکرات بود.


سیروس ناصری

اما موسویان که به خاطر سوابق تحصیلاتی در آمریکا وارد تیم روحانی در شورای عالی امنیت ملی در مذاکرات هسته ای شد بعد از تغییر دولت هشتم و روی کار آمدن دولت احمدی نژاد از این سمت برکنار شد و بعد با اتهام امنیتی بازداشت شد که با وثیقه ی 200 میلیونی آزاد شد و سپس مقیم دائم آمریکا شد.


سید حسین موسویان

سید حسین موسویان، در سال های 1997 تا 2005، رئیس کمیته روابط خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران بود که برای 2 سال در مذاکرات هسته ای نیز شرکت داشت. او هم اکنون در خارج از ایران به سر می برد و نویسنده کتابی با عنوان «بحران هسته ای ایران» است که موسسه کارنگی در سال 2012 آن را منتشر کرده است. او علاوه بر این کتاب، در یک سال گذشته مقاله های متعددی را در مورد رابطه ایران و آمریکا و مساله هسته ای منتشر کرده است.

همچنین می توان از علی اکبر صالحی؛ محمد جواد ظریف، امیرحسین زمانی، محمدرضا البرزی، محمد سعیدی نیز به عنوان اعضای تیم روحانی نام برد که اطلاعات چندانی از آنان در دست نیست.


صالحی رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف و نماینده دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و اکنون وزیر امور خارجه است.

ظریف نیز سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد به مدت پنج سال بود و در حال حاضر دستیار ارشد وزیر خارجه است.


محمد جواد ظریف

همچنین در این تیم می توان از شخصیت های مختلف نام برد. امیرحسین زمانی نیا نیز عضو سابق تیم هسته ای در حال حاضر در مرکز تحقیقات استراتژیک مشغول فعالیت است. محمدرضا البرزی سفیر و نماینده سابق ایران در مقر سازمان ملل در ژنو بوده است. محمد سعیدی معاون سابق برنامه ریزی، بین الملل و امور مجلس سازمان انرژی اتمی و تیم مذاکره کنندگان بوده اند که در حال حاضر در این شورا فعال نیستند.

 تیم مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

به طور کلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام افرادی که نگرش هایشان به هاشمی نزدیک است دیده می شوند. شخصیت هایی نظیر حسن روحانی، علی اکبر ناطق نوری، محمد هاشمی، دری نجف آبادی، حجت الاسلام علی عسگری، قدرت الله علیخانی و ... در زمره این دسته جای می گیرند.


یکی از نهادهای مهم در مجمع، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع می باشد که تقریبا همواره دارای حاشیه هایی بوده است. این مرکز در سال 1368 با هدف تدوین و تنظیم استراتژی برای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گوناگون تشکیل شد اما در سال 1376 براساس مصوبه شورای عالی اداری از نهاد ریاست جمهوری منتزع گردید و به عنوان بخـش تحقیقاتی مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن پیوست. اولین رئیس این مرکز موسوی خوئیینی ها بود و رئیس بعدی این مرکز تا به حال حسن روحانی بوده است. از اعضای فعلی این مرکز می توان به امیرحسین زمانی نیا، مجید احتشامی، آرمین امینی، سید علی طباطبایی، محمودرضا گلشن پژوه نام برد.

تیم انتخاباتی

روحانی برای پیروزی در انتخابات یک تیم مجهز را تشکیل داد که تمامی این افراد از دوستان و یاران نزیک حسن روحانی محسوب می شوند.

 محمدرضا نعمت زاده

محمد‌رضا نعمت‌زاده را می توان مهمترین فرد در حلقه ی همراهان و حلقه ی نزدیک حسن روحانی دانست. وی که تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آمریکا گذرانده؛ سابقه ای طولانی در مدیریت بخش های دولتی و خصوصی دارد. وی قبل از انقلاب در کارخانجات بخش خصوصی فعال بوده اما بعد از پیروزی انقلاب توانست به وزارت کار برسد. وی پس از آن در دولت شهید رجایی، میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی دارای مسئولیت های مختلف و متعدد بوده است.


وی که در دولت سازندگی به وزارت صنایع و معادن رسید، در دولت اصلاحات مدیر‌عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی شد و در دولت نهم مدیر‌عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مشاور ارشد وزیر نفت بود. نعمت زاده در سال 1388 بازنشسته شد و در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری  ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی را بر عهده داشت.

 اکبر ترکان

ترکان را می توان از مهره های اصلی تیم روحانی دانست. وی در سال 58 در جهادسازندگی لرستان فعال شد و در سال 60 استاندار ایلام و پس از آن انیز استاندار هرمزگان شد. وی در سال های 64 تا 68 مدیرعامل سازمان صنایع دفاع بود و در دولت اول هاشمی وزیر دفاع شد و در دولت دوم هاشمی به وزارت راه و ترابری رسید.


ترکان هر چند در انتخابات 1376 جزو تیم ناطق نوری بود اما در دولت خاتمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع شد و بعد از آن توانست معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس شود. مسئولیتی که تا آخر دولت نهم و به ریاست محمود احمدی نژاد ادامه داشت. و هم اکنون از اعضای تأثیرگذار حلقه ی اول تیم حسن روحانی محسوب می شود.

وی که با کنار گذاشته شدن از مسئولیت های دولتی به فعالیت های اقتصادی رو آورده بود، یکی از مهم ترین تأمین کنندگان منابع مالی ستاد حسن روحانی محسوب می شد.

 محمد باقر نوبخت

محمد‌باقر نوبخت حقیقی، نماینده مردم رشت در چهار دوره مجلس و دبیر‌کل حزب اعتدال و توسعه است. نوبخت خواهر‌زاده آیت‌الله حجتی، از روحانیون سرشناس گیلان است و دو برادرش نیز در سمت‌های دولتی و قضایی مشغول به فعالیت هستند. او دارای دکترای اقتصاد از انگلستان است. نوبخت در کارنامه ی خود چهار دوره نمایندگی مردم رشت در مجلس را دارد و اکنون به عنوان معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر‌کل حزب اعتدال و توسعه فعالیت می‌نماید. سابقه ی نزدیکی نوبخت به تیم هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی به همکاری آنان در مجلس و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص باز می گردد.


نوبخت بیشتر در مناظره ی خود با محمد خوش چهره رسانه ای شد. وی در آن مناظره به عنوان نماینده ی هاشمی رفسنجانی و محمد خوش چهره نیز به عنوان نماینده ی محمود احمدی نژاد حضور یافتند که رفتار زننده ی نوبخت باعث بدبینی مردم به تیم هاشمی شد.

این چهره نزدیک به روحانی در حزب‌اعتدال و توسعه فعالیت می‌نماید. این چهره نزدیک به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم سخنگوی ستاد مردمی انتخابات روحانی بود و جالب تر آنکه حزب اعتدال و توسعه نیز با صدور بیانیه ای حمایت خود را از حسن روحانی اعلام کرد.

 حجت الاسلام علی عسگری

از جمله شخصیت های سیاسی که می توان از آن به عنوان تیم حسن روحانی نام برد؛ حجت الاسلام علی عسگری است. حجت الاسلام علی عسگری، معاون پارلمانی مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ی مردم مشهد در مجلس هفتم بوده است. وی پس از آن وارد تیم مجمع شده و به عنوان معاون این مجمع فعالیت می کند. از اظهارت وی می توان مواضع هاشمی رفسنجانی را رصد کرد اما وی برای اولین بار خبر کاندیداتوری حسن روحانی را رسانه ای ساخته و خبر از جلسات در حلقه ی اول تیم هاشمی و روحانی برای انتخابات داد.


وی در یک مصاحبه ی رسانه ای اعلام کرد که: «ایشان (منظور حسن روحانی) هم به عنوان یکی از چهره‌های دلسوز نظام برای برون‌رفت از مشکلات ایران نگرانی‌های جدی و تلاش مجدانه‌یی دارند...ایشان از مصایبی که این سال‌ها یقه سیاست خارجی و دیپلماسی ایران را گرفته به ‌شدت ناراحت و نگران هستند. همچنین بارها در جلسات خصوصی از وضعیت اقتصادی کشور و وضع زندگی مردم ابراز ناراحتی کردند».

با اعلام این خبر روحانی به جمع کاندیداهای ریاست جمهوری پیوست و برنامه و سایر اعضای تیم وی نیز مشخص شدند.

 حجت الاسلام علی یونسی

یونسی را نیز می توان جزوی از اعضای اثرگذار در حلقه ی یاران حسن روحانی دانست. یونسی وزیر اسبق اطلاعات و در حال حاضر مشاور ارشد حسن روحانی است. تقریبا وی را می توان سخنگوی اصلی جریان هاشمی ـ روحانی دانست. وی با فعالیت در کنار حسن روحانی تمام تلاش خود را برای پیروزی وی انجام داد. سفرهای استانی و حضور در همایش ها و سخنرانی به نمایندگی از حسن روحانی از جمل فعالیت های یونسی در دوره ی تبلیغات بوده است.


یونسی به صراحت به این شبهه ی اصلاح طلبان پاسخ داد که شاید روحانی عضو جناح اصلاح طلبان نباشد اما مطمئنا وی در ذیل گفتمان و بینش اصلاح طلبی تعریف می شود. همو بود که علنی ساخت که پشت سر روحانی چهار روحانی سرشناس دیگر یعنی: هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، خاتمی و سید حسن خمینی قرار دارند.

 هاشمی ها

از ابتدای اعلام حضور حسن روحانی در رقابت های انتخاباتی یازدهمین دوره ی ریاست جمهوری؛ فرزندان هاشمی حضوری پررنگ در اطراف وی داشتند. اما دو تن از فرزندان هاشمی یعنی فاطمه هاشمی و محسن هاشمی حضور علنی و فعال تر داشته اند. فاطمه هاشمی دختر بزرگ هاشمی رفسنجانی و محسن هاشمی پسر بزرگ وی هستند که به عنوان حلقه ی یاران تیم روحانی از ابتدا با وی همراه بودند.


فاطمه هاشمی برعکس فائزه فعالیت علنی سیاسی نداشته و بیشتر در حوزه ی مددکاری اجتماعی و خدمات عام المنفعه فعالیت دارد. محسن هاشمی هم بیشتر از آن که چهره ای سیاسی اشد چهره ای اقتصادی و اجرایی است و در کارنامه ی خود مدیرعاملی خطوط متروی تهران را نیز دارد. هر چند صلاحیت وی در انتخابات شورای شهر تهران رد شد اما وی ترجیح داد فعالیت سیاسی این برهه ی خود را در کنار حسن روحانی شدت ببخشد.

حسام الدین آشنا

حسام الدین آشنا استاد دانشکده ی فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام و داماد آیت الله دری نجف آّبادی است. وی مشاور رسانه ای حسن روحانی است و در کارنامه ی خود سابقه ی فعالیت های اطلاعاتی و امنیتی نیز دارد.


حضور وی در کنار حسن روحانی در مناظرات تلویزیونی و همچنین در تهیه و تدوین مستندهای انتخاباتی حسن روحانی نشان از همراهی این استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام با حسن روحانی دارد. دانشگاهی که یک فارغ التحصیل دیگر آن یعنی سعید جلیلی نیز در عرصه انتخابات حضور داشت و فعالیت های روحانی در کسوت دبیری شورای عالی امنیت ملی را همراه با دو نامزد دیگر اصول گرایی یعنی قالیباف و حداد عادل به چالش کشد!


تیم شناسی رجال سیاست ایران (4)

همه یاران رضایی+ افراد و تصاویر

پایگاه جریان شناسی دیدبان در راستای تیم شناسی رجال سیاست ایران که تا کنون انجام داده است اقدام به انتشار `تیم کاری محسن رضایی` می نماید.

دیدبان: پایگاه جریان شناسی دیدبان در راستای تیم شناسی رجال سیاست ایران که تا کنون انجام داده است اقدام به انتشار "تیم کاری محسن رضایی" می نماید. پیش از این مطالب تحلیلی تحت عنوان "همه یاران احمدی‌نژاد" و "همه یاران لاریجانی"  و "همه یاران قالیباف" نیز آماده شده بود.

محسن رضایی را همه با فرماندهی شانزده ساله سپاه پاسداران می­شناسند. او در طول دوران جنگ تحمیلی و هشت سال پس از آن فرماندهی سپاه را بر عهده داشت و از سال 76 تاکنون نیز دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. او در انتخابات 84 و 88 کاندیدا شد که نتوانست توفیقی در این انتخابات­ها کسب کند؛ در سال 84 کناره­ گیری کرد و در سال 88 نیز رأی قابل توجهی به دست نیاورد. او در این انتخابات نیز دوباره خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده و وارد رقابت­‌های انتخاباتی شده است. در این مطلب به دنبال بررسی نزدیکان و یاران او در طول سالیان مختلف انقلاب اسلامی هستیم و افرادی مختلفی را که طی این سال­‌ها با وی همکاری کرده­‌اند معرفی می­‌کنیم.


1 - تیم فرماندهان دفاع مقدس

سابقه 16 ساله رضایی در فرماندهی سپاه پاسداران باعث شده است که بسیاری از فرماندهای سپاه جزء یاران اصلی او قرار بگیرند و رضایی سعی کرده است در همه زمینه­ها از این افراد استفاده کند. این افراد بعدها در مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتخابات­های ریاست جمهوری و دیگر عرصه‌­ها به عنوان نزدیکان و یاران رضایی عمل کرده و همیشه به عنوان دست راست رضایی در کنار او بوده‌­اند. برخی از این افراد عبارتند از:




داوود دانش جعفری یکی از نزدیک­ترین یاران رضایی است که سوابقی چون فرماندهی مهندسی در عملیات فتح‌المبین در منطقه شوش، اخذ نشان فتح فرماندهی کل قوا به خاطر ارائه طرح‌های مهندسی برای رفع محاصره آبادان، ریاست ستاد مرکزی پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی، نمایندگی دو دوره مجلس و وزارت اقتصاد را در کارنامه خود دارد؛ او در سال 88 رئیس ستاد انتخاباتی رضایی بود.[1]

از دیگر افرادی که سابقه همکاری با رضایی را در سپاه دارد، رضا سیف ­الهی است. او در سمت­‌های زیر خدمت کرده است: از مسئولین اولیه تأسیس سپاه در اصفهان، مؤسس جهاد سازندگی استان اصفهان، مسئول واحد اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رئیس ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (با تصویب امام خمینی)، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور، فرماندهی کل نیروی انتظامی با حکم مقام معظم رهبری در سال 1372، مشاور نظامی فرماندهی معظم کل قوا.

از دیگر یاران سپاهی رضایی، حسین دهقانی است. او جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه، جانشین وزیر دفاع، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و دارای سمت­های متعدد در سپاه بوده است.

از دیگر سرداران همراه رضایی می­توان به حسین علایی اشاره کرد. علایی اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه است و سابقه ریاست ستاد مشترک سپاه و قائم مقامی وزارت دفاع را نیز دارد.

رضا طلایی نیک از دیگر یاران سپاهی رضایی است که سوابقی چون مسئول بسیج دانش آموزی کشور، عضو هئیت مدیره و مدیر عامل موسسه خدمات علمی، آموزشی رزمندگان اسلام و نمایندگی دو دوره مجلس را در سوابق خود دارد.


2 - تیم مجمع تشخیص

رضایی در سال 76 و از سوی رهبری به دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و در این سمت با افراد زیادی همکاری کرد. او دبیرخانه مجمع را بسیار گسترش داد و معاونت ­ها و کمیسیون­‌های زیادی را ذیل این دبیرخانه ایجاد کرد. این کمیسیون­‌ها درباره برنامه­‌های کلان، سیاست­‌های کلی و چشم­‌اندازهای 1404 فعالیت دارند. از جمله افرادی که در این دبیرخانه با رضایی همکاری کرده‌­اند عبارتند از:




  • داود دانش جعفری: دبیر کمیسیون اصلی و رئیس کمیسیون دبیرخانه نظارت و عضو حقیقی مجمع
  • رضا سیف­ اللهی: معاونت هماهنگ کننده
  • شهرام گیل­آبادی: معاون اطلاع­رسانی و پژوهش
  • محسن تقوی: معاون حفاظت و بازرسی و معاون گنجینه اطلاعات و امور بین­ الملل
  • علی مبینی: رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی
  • مجید قاسمی: رئیس کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری
  • حسین دهقانی پوده: رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی
  • محمدابراهیم مداحی: رئیس کمیسیون چشم­ انداز و نخبگان
  • علی هاشمی: رئیس کمیته مبارزه با مواد مخدر
  • علی احمدی: رئیس کمیسیون مشترک دفتر مقام معظم رهبری و دبیرخانه مجمع
  • لیلی بروجردی(مادر عروس رضایی): رئیس کمیسیون بانوان و جوانان [2]
  • رحمت الله حافظی، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان تأمین اجتماعی، معاون اجرایی دبیرخانه [3]

همانگونه که گفته شد بیشتر یاران رضایی از سرداران و اعضای قدیمی سپاه هستند و این امر در دبیرخانه مجمع تشخیص به شدت به چشم می­‌خورد.


3 - تیم رسانه­‌ای

مهم­ترین رسانه محسن رضایی در چند سال گذشته سایت پربیننده تابناک بوده است. این سایت که هم ­اکنون جزء 1000 سایت پربیینده اینترنت و جزء 10 سایت پربیننده ایران است و طی چند سال گذشته همواره از مواضع رضایی حمایت کرده است، در این سایت سال­‌ها امیرعلی امیری مدیر مسئول بوده است و ارتباط بسیار نزدیکی به لحاظ فکری و ساختاری با رضایی دارد. او از سرداران قدیمی سپاه است که از سال 58 با رضایی در سپاه همکاری می­ کرده است.[4]




از دیگر مدیر مسئولان سایت تابناک می­توان به رضا طلایی نیک، غلامرضا قمیشی و اسکندر صالحی اشاره کرد. سردبیری این سایت برای چندین سال متوالی بر عهده محمد قادری بود. او از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) در رشته علوم سیاسی است و هم اکنون سردبیری این سایت بر عهده محمود ملکی است.

روزنامه ملت ما که هم اکنون به تابناک تغییر نام داده است- از دیگر رسانه‌­های حامی محسن رضایی است. روزنامه ملت ما در سال 89 و با صاحب امتیازی عبدالحسین روح­‌الامینی و مدیر مسئولی امیرحسین مروی وارد عرصه مطبوعات شد. این روزنامه در ابتدا امیر دبیری مهر و سپس اسکندر صالحی را به عنوان سردبیر خود معرفی کرد.

صالحی دانش آموخته سطوح عالی حوزوی، کارشناسی ارشد فلسفه و دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی است. او سابقه مدیریت فرهنگی و رسانه ای در چندین نشریه تخصصی علوم انسانی، روزنامه و صدای جمهوری اسلامی ایران (رادیو) را در کارنامه خود دارد. [5]

فرزاد خلفی دیگر سردبیر ملت ما بود که در سال 90 به سردبیری منصوب شد. او سابقه ریاست اداره کل اطلاع رسانی دبیرخانه و کتابخانه مرکزی مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود دارد.[6]

این روزنامه از اردیبهشت 92 و با تغییر نام و تغییر مسئولین خود، تلاش کرد تا مخاطبان بیشتری را جذب کند؛ نام روزنامه به تابناک تغییر پیدا کرد و محمد قادری و سعید صدراییان مسئولین جدید این روزنامه شدند.

شهرام گیل ­آبادی یکی دیگر از یاران رسانه­‌ای رضایی است که در مجمع تشخیص معاونت اطلاع رسانی و پژوهش را بر عهده دارد و در ستاد انتخاباتی 92 رضایی معاونت هنر، تبلیغات و اطلاع­رسانی را بر عهده دارد. او دارای دکتری پژوهش هنر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و فعالیت­‌های زیادی در عرصه رسانه­‌ای داشته است.


4 - تیم خانوادگی

خانواده محسن رضایی یکی از خانواده­‌های سیاسی جمهوری اسلامی است که اغلب اعضای این خانواده در سیاست دخالت کرده­‌اند و به همراهی پدر خانواده شتافته­‌اند. همسر رضایی، معصومه خدنگ، از اعضای گروه مبارزاتی منصورون در قبل از انقلاب است که فعالیت سیاسی زیادی ندارد، اما در سال­های 88 و 92 برای ثبت نام رضایی به همراه او به وزارت کشور آمد.




فرزند بزرگ رضایی، احمد نام داشت که در سال 77 به آمریکا پناهنده شد و چند موضع­‌گیری­‌ علیه جمهوری اسلامی انجام داد. او در سال 84 به ایران بازگشت و زندگی به دور از حاشیه‌­ای را آغاز کرد، اما در سال 90 خبر جدیدی از احمد رضایی به خبرگزاری­‌ها مخابره شد مبنی بر اینکه او در هتل گلوریای دبی کشته شده است. این مرگ مشکوک از سوی گروه‌­ها و افراد مختلف بررسی شد و گمانه­‌های مختلفی از خودکشی تا ترور توسط موساد برای مرگ احمد رضایی مطرح شد.

فرزند دیگر رضایی که بیشتر به یاری پدرش شتافته است، علی رضایی است و از مواضع پدرش در این حزب دفاع می‌­کند. نام علی رضایی نیز به هنگام ازدواج با سیده هدی طباطبایی، نتیجه دختری امام خمینی، بر سر زبان­‌ها افتاد. او دارای یک فرزند به نام محمدبنیامین رضایی است که نبیره امام خمینی (ره) می­‌شود.

لیلی بروجردی که مادر عروس رضایی و نوه امام خمینی (ره) است نیز جزء یاران نزدیک رضایی است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام ریاست کمیسیون بانوان و جوانان را بر عهده دارد. برادر محسن رضایی نیز همواره به عنوان یکی از نزدیکان او در عرصه سیاسی معروف بوده است. امیدوار رضایی که سابقه چندین دوره نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه مسجد سلیمان، لالی و هفتکل و عضویت در هئیت رئیسه مجلس را در کارنامه خود دارد، بیشتر به خاطر عضویت چندین ساله در هئیت مدیره تیم استقلال معروف شده است.


5 - تیم احزاب

یکی از اقداماتی که رضایی در طول چند سال گذشته انجام داده است تأسیس حزب بوده است. او در انتخابات­های مختلف سعی کرده تا احزابی را برای به قدرت رسیدن تشکیل دهد که البته باید گفت این احزاب تاکنون موفقیت چندانی نداشته­اند و نه در مجلس و نه در ریاست جمهوری نتوانسته­اند سهم زیادی را کسب کنند و بیشتر شبیه احزاب چندین نفره اوایل انقلاب هستند. از جمله این احزاب که همگی تحت عنوان جبهه ایستادگی ایران اسلامی فعالیت می­ کنند می ­توان به موارد زیر اشاره کرد: جبهه حامیان ولایت، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی، حزب سبز، حزب نیک­ اندیشان ایران اسلامی، انجمن بین­ المللی جنبش ضد صهیونیستی، مجمع اسلامی آرمان ملت ایران، خدمتگزاران ایران اسلامی و حزب اسلامی ایران زمین.[8] رضایی در این احزاب یاران زیادی دارد که به برخی از آن­ها اشاره می­ کنیم:




  • حجت الاسلام حبیبی، نماینده ولی فقیه و رئیس سابق عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، دبیر کل جبهه ایستادگی
  • ابوالقاسم رئوفیان، دبیر کل حزب ایران زمین، رئیس ستاد انتخابات و سخنگوی جبهه ایستادگی
  • حسین کنعانی مقدم، دبیر کل حزب سبز، دبیر سیاسی جبهه ایستادگی [9]
  • حسن بیادی، عضو شورای شهر تهران، سخنگوی سابق جبهه ایستادگی
  • حجت الاسلام سید محمود علوی، عضو مجلس خبرگان، رئیس شورای عالی جبهه ایستادگی
  • محمدجواد محمدی نوری، دبیر کل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی، قائم مقام ستاد انتخابات جبهه ایستادگی در امور شوراهای شهر و روستا
  • بهنام ملکی، استاد دانشگاه در رشته اقتصاد، کاندیدای شورای شهر چهارم و عضو شورای عالی جبهه ایستادگی
  • عبدالحسین روح­ الامینی، رئیس سابق انستیتو پاستور و از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دبیر کل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی
  • عادل آذر، نماینده سابق مجلس و رئیس مرکز آمار، عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت
  • رضا طلایی نیک، نماینده سابق مجلس، عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت
  • زهره حقیقی، همسر عبدالحسین روح­الامینی، کاندیدای شورای شهر چهارم و عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت [10]
  • کمال دانشیار، رئیس کمیسیون انرژی مجلس هفتم، رئیس شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت
  • امیرعلی امیری، دبیر کل ائتلاف خدمتگزاران مستقل ایران اسلامی، قائم مقام دبیرکل حزب توسعه و عدالت
  • سید احمدرضا دستغیب، استاد دانشگاه، سخنگوی حزب توسعه و عدالت [11]


6 - تیم مشاوران

رضایی طی چند سال گذشته از مشاورین متعددی استفاده کرده است که اغلب آن­ها برای امور انتخاباتی بوده است و می ­توان گفت که رضایی برای پوشش فعالیت­ های انتخاباتی در موضوعات و مناطق مختلف به حربه مشاورسازی متوسل شده است. از جمله مشاوران رضایی عبارتند از:


  • محمدجواد محمدی نوری، مشاور رضایی در امور دفتر ارتباطات مردمی
  • شریف اسدی، مشاور و مدیر دفتر ارتباطات مردمی
  • جعفر علیپور، مدیرکل سابق امور اتباع وزارت امور خارجه.[13]
  • عیسی گل­وردی، رئیس سابق سازمان جغرافیایی وزارت دفاع
  • عبدالرحمن نیک سرشت، مشاور رسانه­‌ای.[14]
  • محمود نقدی پور، رئیس ستاد دانشجویی رضایی در انتخابات 92، از مشاورین جوان رضایی
  • شاهین سپهری، رئیس معاونت سیاسی راهبردی ستاد دانشجویی و سخنگوی رسمی این ستاد.[15]
  • اسماعیل رسولی، مشاور ارشد


نتیجه­ گیری

مهم­ترین نکته یاران و نزدیکان رضایی ارتباطی است که با سپاه دارند، این ربط بدین معناست که بیشتر یاران نزدیک رضایی که از افراد سپاهی هستند مدیریت 16 ساله رضایی در سپاه را بسیار خوب می­‌دانند و ترجیح داده ­اند که بعد از رفتن رضایی از سپاه باز هم با وی همکاری کنند.

نکته دیگر اینکه رضایی در چندین سال گذشته سعی کرده که به صورت تشکیلاتی عمل کند و احزاب و گروه­های زیادی را برای حمایت از مواضع خود به وجود آورده است، اما این گروه ­ها هیچگاه نتوانسته­ اند موفقیت زیادی کسب کنند و موج مردمی جدی برای رضایی به وجود بیاورند. این ضعف نشان می­‌دهد که رضایی بایستی در نحوه کار گروهی خود تجدید نظر کند.



[1] - http://www.jahannews.com/vdchvmnk.23nqidftt2.html

[2]- تمامی اطلاعات این قسمت از سایت مجمع تشخیص گرفته شده است

[3] - http://www.parsine.com/fa/news/58131

[4] - http://bbcasat.blogfa.com/post-65.aspx

[5] - http://ibnanews.ir/vdci.rayct1awpbc2t.html

[6] - http://www.ibna.ir/vdcf1jdy1w6dxta.igiw.html

[7] - http://www.baztabonline.com/Default,fa-IR,BaztabOnline,Content,NewsDetail,Key,94988.aspx

[8] - http://www.istadegy.com/intro.html

[9] - http://khabaronline.ir/detail/272140/

[10] - http://mobareze.ir/news/356.html

[11] - http://www.seemab.ir/fa/pages/?cid=12483

[12] - http://www.asriran.com/fa/news/72362

[13] - http://www.kermanshahpost.ir/fa/news/72959

[14] - http://www.shooshan.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=7073

[15] - http://nabteh.ir/Pages/News-1326.aspx



تیم شناسی رجال سیاست ایران (3):

همه یاران قالیباف + افراد و تصاویر

پایگاه جریان شناسی دیدبان در راستای تیم شناسی رجال سیاست ایران که تا کنون انجام داده است اقدام به انتشار `تیم کاری محمدباقر قالیباف` می نماید.

دیدبان: پایگاه جریان شناسی دیدبان در راستای تیم شناسی رجال سیاست ایران که تا کنون انجام داده است اقدام به انتشار "تیم کاری محمدباقر قالیباف" می نماید. پیش از این مطالب تحلیلی تحت عنوان "همه یاران احمدی نژاد" و "همه یاران لاریجانی" نیز آماده شده بود.

گفتنی است ایده اصلی در تحقیق و نگارش "تیم شناسی رجال سیاست ایران" مبتنی بر اصول زیر است:

* رهنمود رهبر انقلاب مبنی بر "سنگین بودن اداره اجرایی کشور" و لزوم داشتن برنامه و تیم کاری قوی و منسجم

* شناخت رگه های انحراف و زاویه نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی

* توجه دادن مردم و مخاطبان به تیم کاری و نه فقط فرد

شناخت یاران و نزدیکان سیاستمداران یکی از بهترین راه ها برای شناخت اندیشه و عملکرد آنهاست. محمد باقر قالیباف، شهردار فعلی تهران، یکی از رجال سیاسی جمهوری اسلامی است که طی سالیان متعدد در نظام اسلامی دارای مناصب مهمی بوده و در این سمت ها با افراد زیادی از نزدیک همکاری داشته است.

وی در انتخابات ریاست جمهوری 1384 به عنوان یکی از کاندیداهای مطرح وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شد، اما نتوانست به پیروزی دست یابد. قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری 1392 نیز به همراه حدادعادل و ولایتی ائتلاف 2+1 را تشکیل داده و تلاش دارند که به شکل گروهی و ائتلافی وارد عرصه انتخابات شوند. در این نوشتار به دنبال بررسی گروه هایی هستیم که در دوران های مختلف با قالیباف همکاری کرده اند.



1- تیم سپاه، یاران قدیمی سردار

قالیباف یکی از سرداران سپاه است که طی جنگ تحمیلی فرماندهی لشکر پنج نصر خراسان را بر عهده داشته است. این مسئولیت تا پایان جنگ ادامه یافت و بعد از جنگ و در سال 1373 به فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء منصوب شد.

او در سال 1376 با حکم مقام معظم رهبری برای مدت سه سال فرماندهی نیروی هوایی سپاه را برعهده گرفت. این سوابق طولانی در سپاه پاسداران باعث آشنایی و همکاری با بسیاری از پاسداران انقلاب اسلامی شده است؛ از جمله این افراد می توان به محمدنبی رودکی اشاره کرد. وی در زمان جنگ فرمانده لشکر 19 فجر استان فارس و پس از جنگ و در ستاد کل نیروهای مسلح جانشین امیر سپهبد صیاد شیرازی بود. او در مجلس هفتم به نمایندگی مردم شیراز انتخاب شد، اما در انتخابات مجلس نهم و در حالی که با حمایت کامل قالیباف وارد رقابت های انتخاباتی شده بود نتوانست از تهران به عنوان نماینده انتخاب شود.

وی از مشاوران نزدیک قالیباف به شمار می رود. از دیگر یاران سپاهی قالیباف می توان به علی اصغر خانی اشاره کرد که جانشینی لشکر محمد رسول الله (ص) تهران را در کارنامه خود دارد. وی نیز از جمله افرادی بود که در انتخابات مجلس نهم کاندیدا شد و مورد حمایت قالیباف نیز بود، اما نتوانست به مجلس راه یابد.



از دیگر مشاوران سپاهی قالیباف حسین دهقان است که سابقه نظامی زیادی در دروان جنگ دارد. او ریاست بنیاد شهید و جانشینی وزرات دفاع در دولت هفتم و هشتم را در کارنامه خود دارد. سردار احمد نوریان نیز از جمله سپاهیانی است که در ابتدای شهرداری قالیباف به سمت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و بعدها سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری منصوب شد. وی پس از جدایی از شهرداری در معاونت تربیت و آموزش سپاه مشغول به کار شد.


2- تیم نیروی انتظامی، تیم گذار به شهرداری

قالیباف پس از حوادث 18 تیر 78 و در سال 79 از سوی مقام معظم رهبری به فرماندهی نیروی انتظامی منصوب شد. او تا سال 84 در این سمت بود. در این سمت افراد زیادی با قالیباف همکاری کرده اند که به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

سردار احمد نوریان از جمله سرداران سپاه است که در نیروی انتظامی و در معاونت اجتماعی این سازمان در زمان قالیباف مشغول به کار بود. از دیگر یاران قالیباف در نیروی انتظامی سیدمحمدهادی ایازی است.

او در این سازمان معاونت نیروی انسانی و آموزش را برعهده داشت. سردار مرتضی طلایی که در زمان فرماندهی قالیباف در نیروی انتظامی، فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ را بر عهده داشت در دوره های بعد نیز با قالیباف همکاری تنگاتنگ خودش را ادامه داد و در عرصه رسانه و شورای شهر به حمایت از قالیباف برخاست.



3- تیم شهرداری، قوی‌ترین تیم قالیباف

پس از شکست قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری 84 ، شورای شهر تهران در شهریور ماه همان سال، وی را به عنوان شهرداری تهران برگزید. از آنجا که این سمت حدود هشت سال طول کشیده و شهرداری تهران نیز از جمله سازمان هایی است که ساختاری عریض و طویل دارد، در این دوره افراد زیادی با قالیباف در شهرداری همکاری کردند و او نیز علاوه بر یاران قدیمی خود، سعی زیادی در جذب مدیرانی جدید برای شهرداری انجام داد.

این افراد تحت عناوینی همچون مشاور، معاون، شهردار منطقه و ... در شهرداری به فعالیت پرداختند. در ادامه به برخی از مهم ترین و نزدیک ترین یاران قالیباف در شهرداری می پردازیم.

یکی از نزدیک ترین یاران قالیباف در شهرداری تهران سید محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری است. وی علاوه بر معاونت، مشاور عالی شهردار تهران در امور برنامه ریزی و اجرایی، ریاست گروه مشاوران و سخنگوی شهرداری تهران را در کارنامه دارد. ایازی متولد مشهد است.

از دیگر یاران قالیباف در شهرداری تهران سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، است. وی که دارای کارشناسی ارشد صنایع از دانشگاه آزاد است، متولد مشهد و دارای سابقه در نیروی انتظامی است. امیر خوراکیان به عنوان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از سوی محمدباقر قالیباف به هیأت امنای این سازمان معرفی شد و مورد تأیید این هیأت قرار گرفت.

وی بردار دو شهید است و پیش از بر عهده گرفتن سمت ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیشترین مسئولیت را در آستان قدس رضوی داشته است و مدیرکلی روابط عمومی، معاونت تبلیغات و ارتباطات و دبیری شورای عالی فرهنگی را در این سازمان بر عهده داشته است.



مهندس فرهاد یعقوبی از دیگر نزدیکان قالیباف در شهرداری تهران است که معاونت امور مناطق را در سال های قبل به عهده داشته است و هم اکنون به عنوان مشاور شهردار فعالیت می کند.

محمد خدادادی که زاده مشهد و از نیروهای سابق وزارت خارجه است نیز در شهردای تهران رابطه بسیار خوبی با قالیباف دارد و ریاست دبیرخانه و دبیر کلی مجمع شهرداران آسیایی را برعهده دارد. عیسی شریفی قائم مقام و معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران نیز از همکاران نزدیک قالیباف در شهرداری تهران است که یکی از گزینه های اصلی برای جانشینی قالیباف در شهرداری است.

از دیگر یاران نزدیک شهردار تهران، دکتر سید جواد شوشتری است. وی که یک سال و اندی سرپرست سازمان فرهنگی هنری بود با آمدن امیر خوراکیان به سازمان زیباسازی رفت و ریاست آنجا را بر عهده گرفت. او دکتری علوم سیاسی خود را از دانشگاه تهران دارد و مشهور است که در ستاد دکتر قالیباف فعالیت های شایانی انجام داده است.

سردار احمد خورشیدی ‌آزاد،پدر داماد احمدی نژاد و دبیرکل جمعیت خدمتگزاران است. وی که از یاران نزدیک و همسو با احمدی نژاد بود پس از فعل و انفعالاتی که صورت گرفت از او جدا شد و به تیم قالیباف پیوست.خورشیدی که در انتخابات دوره سوم شوراها با جمعیت خدمتگزاران نقش محوریت ستادهای حامی احمدی‌نژاد را بازی می‌کرد توانست پروین احمدی‌نژاد خواهر رئیس‌جمهور را به عنوان کاندیدای اختصاصی حامیان وارد شورای شهر تهران کند و حتی یکی از گزینه‌های احتمالی جانشینی محمدباقر قالیباف برای شهرداری تهران قبل از انتخابات بود.

نکته مهمی که در رابطه با همکاران قالیباف در شهرداری به چشم می‌خورد این است که اغلب آن‌ها سابقه همکاری قبلی با قالیباف را در کارنامه خود دارند و همچنین بیشتر این افراد اهل مشهد و همشهری قالیباف هستند.

از سوی دیگر، در کنار قوت تیم شهرداری قالیباف، نقدهای بسیاری بر مبانی فرهنگی شهرداری تهران به ریاست قالیباف وارد است و شهرداری تهران در کنار پرداختن به مسائل اجرایی پایتخت، می‌بایست به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی، بر اساس موازین اسلامی - ایرانی در راستای فرهنگ عمومی و فرهنگ شهری مردم تلاش کند.


4- تیم مشاوران، تیمی بسیار شلوغ

شهرداری تهران از جمله سازمان هایی است که پست‌های سازمانی بسیار زیادی دارد و قالیباف برای انجام هر چه بهتر فعالیت های خود در شهرداری سعی کرده است که از تجربیات مشاوران در زمینه های مختلف استفاده کند. او در هر زمینه ای مشاور خاص خودش را دارد و تعداد این مشاورین به صورت دقیق مشخص نیست. شائبه سیاسی بودن برخی از مشاوران نیز دور از ذهن نیست. در ادامه برخی از مشاورین قالیباف را ذکر می کنیم؛

  • حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه، مشاور امور بین الملل.
  • محمدحسین مقیمی،نماینده سابق خمین و سرپرست سابق شهرداری تهران، مشاور در امور شهری
  • زهراسادات مشیر، همسر محمدباقر قالیباف، مشاور در امور بانوان
  • عبدالمقیم ناصحی، مدیر اجرایی جامعه روحانیت مبارز، رئیس مرکز فعالیت های دینی و مشاور در امور دینی.
  • محمدهادی حیدرزاده، مشاور در امور محیط زیست.
  • محسن نایبی، فرماندار سابق تهران، مشاور در امور مشارکت های اجتماعی.
  • سیدمحمدهادی مؤذن، مشاور عالی و رئیس گروه مشاوران.
  • سیدمهدی تشکری هاشمی، برادر سیدجعفر تشکری هاشمی، مشاور در امور .IT
  • صادق خرازی، برادر کمال خرازی، مشاور امور سیاسی و بین المللی

و...


5- تیم شورای شهر

هنگامی که قالیباف در سال 84 از سوی شورای شهر به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، 8 نفر موافق و 7 نفر مخالف شهرداری وی بودند. این تعداد مخالف باعث شد که قالیباف بعدها تلاش زیادی برای جذب اعضای شورای شهر بکند. از بین اعضای فعلی رابطه قالیباف با چمران و گروه او خوب است، اما به طور مشخص سردار طلایی، علیرضا دبیر، معصومه آباد از طرفداران جدی قالیباف در شورای شهر تهران محسوب می شوند.



6- تیم رسانه‌ای، جوان‌ترین تیم قالیباف

رسانه یکی از مهم ترین ابزارهای فعالیت سیاسی است و قالیباف در این عرصه توانسته است یاران زیادی را جذب کند. این رسانه ها چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی دارای جایگاه مناسبی در بین مردم هستند. حمایت این رسانه ها از قالیباف به صورت یکسان نیست و برخی از جایگاه رسمی و سازمانی شهرداری و برخی به صورت مستقل از عملکرد وی دفاع می کنند.

سایت فردانیوز یکی از مهم ترین سایت های حامی قالیباف است که مدیرمسئولی آن را سجاد نوروزی بر عهده دارد. دیگر سایت حامی قالیباف شفاف نیوز است که مدیر مسئولی آن بر عهده احسان تقدسی است. وی پیش از این سردبیری سایت ایران دیپلماتیک را بر عهده داشته است.

در عرصه رسانه‌های چاپی نیز دو روزنامه تهران امروز و همشهری به عنوان روزنامه‌های شهرداری فعالیت می‌کنند و مسئولین این روزنامه‌ها گرایش زیادی به قالیباف دارند.

در روزنامه همشهری مهدی ذاکری مدیر عامل و مدیر مسئول روزنامه است و حسین قربان زاده تا حدود یک ماه پیش سردبیری این روزنامه را بر عهده داشت و از نیمه فروردین امسال جانشین مجید رفیعی در روزنامه تهران امروز شد و مدیر مسئولی این روزنامه را برعهده گرفت.

مجید رفیعی نیز که قصد کاندیداتوری برای شورای شهر تهران را داشت از سمت خود در روزنامه تهران امروز استعفا داد. رفیعی یکی از فعال ترین یاران رسانه ای قالیباف است که چندین سال سردبیری سایت فردا نیوز و مدتی نیز مدیر مسئولی روزنامه تهران امروز را بر عهده داشت. او دانش آموخته دانشگاه امام صادق (ع) در رشته علوم سیاسی است.



از دیگر یاران رسانه ای قالیباف که هم در عرصه مجازی و هم فضای حقیقی سمت‌های مهم رسانه‌ای برعهده داشته پرویز اسماعیلی، مدیر عامل سابق خبرگزاری مهر، است. او برادر محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان است. وی هم اکنون به عنوان یکی از اعضای هئیت مدیره روزنامه همشهری مشغول به کار است.

اما تأثیرگذارترین یار رسانه‌ای قالیباف را باید سید مجید حسینی دانست. او که سال‌ها در کنار قالیباف به عنوان مشاور رسانه‌ای حضور داشته است تا اردیبهشت 91 مدیریت گروه مجلات همشهری را برعهده داشت. وی دارای دکتری علوم سیاسی و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران است. او اهل مشهد است. محمد مشاری پس از حسینی به مدیریت گروه مجلات همشهری منصوب شد.

دو نکته اساسی راجع به تیم رسانه ای قالیباف وجود دارد؛ یکی جوان بودن این تیم و پرانرژی بودن آن هاست و دیگری جابجایی بیش از حد آن‌هاست. بسیاری از این افراد در زمان‌های مختلف جانشین دیگر افراد می‌شوند و هیچ تغییر در افراد بوجود نمی‌آید و تنها بر اساس فرایند چرخشی، افراد در سمت‌های مختلف جا به جا می‌شوند.


7- تیم سیاستمداران

قالیباف در بین سیاستمداران و مسئولین نظام نیز دارای دوستان و حامیانی است که هیچگاه حمایت خودشان را از وی پنهان نکرده اند. این افراد در سمت های مختلف نظام مشغول فعالیت هستند. از جمله مهم ترین این افراد می توان به عماد افروغ، نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه، عوض حیدرپور، نماینده شهرضا در مجلس و منتقد جدی دولت، نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در مجلس اشاره کرد.



8- روحانیون جوان‌گرا و رسانه‌ای

یکی از نهادهایی که قالیباف سعی کرده است ارتباط خود را با این نهاد سامان بخشیده و در جهت جلب رضایت آنان باشد روحانیت است. به صورت ویژه در طول سالیان گذشته حضور و همراهی شهردار تهران و همچنین شهرداری تهران در برنامه‌های مربوط به دانشگاه امام صادق (ع) و جامعه الامام الصادق (ع) چشمگیر بوده است.

از سوی دیگر شهرداری تهران، سعی کرد با اقداماتی که مخصوصا در زمینه ساخت مسجد در دوسال گذشته انجام داد نظر موافق حجت الاسلام قرائتی را همراه کند. این اقدامات به نحوی انجام شد که قرائتی شهرداری تهران را "طلایه دار نهضت مسجدسازی در کشور" اعلام کرد.

اما از روحانیون جوان‌گرا و رسانه‌ای که ارتباط ویژه‌ای با شهردار تهران داشته‌اند می‌توان به محمدرضا زائری اشاره کرد که در زمان قالیباف به مدیر عاملی موسسه همشهری و سردبیری آن رسید.



از سوی دیگر حجت الاسلام شهاب مرادی که کلاس‌های متفاوتی در دانشگاه‌ها برگزار می‌کند و توانسته ارتباط تنگاتنگی بین خود و جوانان پدید آورد از یاران نزدیک قالیباف است به نحوی که در سفر به قم و دیدار با مراجع تقلید عملا رابط و تنها روحانی همراه قالیباف، او بود.

البته کسی مثل حجت الاسلام امرودی که مشاور شهردار و قائم مقام معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری نیز هست در محافل و جلسات مختلف رسما به عنوان نماینده شهرداری حاضر می شود و حتی چندی پیش در دیدار با آیت الله جوادی آملی در خصوص برگزاری "همایش کارآمدی دین در اداره جامعه" به گفت و گو نشست. 


نتیجه گیری

قالیباف طی سالیان مختلفی که در جمهوری اسلامی فعالیت نموده است با افراد زیادی همکاری کرده است. این افراد دارای ویژگی های مشترکی هستند. اغلب همکاران و یاران قالیباف دارای سابقه جبهه و شرکت در جنگ تحمیلی هستند و آشنایی آنان با قالیباف از همین زمان شروع شده است.

همچنین در بین همکاران قالیباف افراد زیادی از شهر مشهد، زادگاه قالیباف، به چشم می خورد؛ از دیگر ویژگی‌های یاران قالیباف کمتر سیاسی بودن آنان و بیشتر جنبه عملیاتی و کاری داشتن است. این ویژگی سبب شده که در سمت‌های که بیشتر جنبه اجرایی دارد قالیباف و تیمش بتوانند موفق باشند.

از جمله نقدهایی که می‌توان به کلیت یاران قالیباف وارد دانست، عدم توجه جدی به مسائل فرهنگی است.

در موضوعات فرهنگی به نظر می‌رسد قالیباف و تیم همراهش، هدف خاصی را پیگیری نمی کنند و برنامه منسجمی ارائه نداده‌اند و درباره موضوع تبلیغات، اغراق و تجملات، در تیم رسانه‌ای وی به چشم می خورد که نمونه‌ای از آن در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیده شد؛ گرچه قالیباف رقم کل تبلیغات خود را در آن سال اعلام کرد و ضمن مردود دانستن استراتژی خود در آن سال، شخصا مسوولیت آن را بر عهده گرفت.

به هر حال آنچه در مورد تیم کاری قالیباف مهم است، وجود و محوریت پایگاه تربیت انسانی و نیروی جوان در آن است به نحوی که بیشترین نیروهای جوان شهردار تهران، از «کفا» (کانون فرهنگ و اندیشه) تأمین شده و از ظرفیت های آن استفاده شد. از سوی دیگر در زمان کنونی، «خانه شهریاران جوان» به عنوان یک مرکز تربیت و ورود نیروهای آینده دار در شهرداری تهران شناخته می شود. این الگو چنان گسترده شد که شاهد ایجاد «خانه فعالان فضای مجازی» و ... نیز هستیم. به هر حال از امتیازات این تیم کاری می توان به نیروپروری و توجه به نیروهای جوان و آینده دار اشاره کرد. گرچه باید توجه داشت انتظار می رود که خروجی و توان این نیروها در مسیر آرمان های انقلاب اسلامی به کار رود و دچار روشنفکرمآبی و غربزدگی نشود. 



تیم شناسی رجال سیاست ایران (2):

همه یاران لاریجانی + افراد و تصاویر

علی لاریجانی از جمله افرادی است که طی 30 سال گذشته در نظام جمهوری اسلامی، مسوولیت­های فراوانی بر عهده داشته است و طی این مسوولیت­ ها با افراد مختلفی کار کرده است. این افراد با سلایق گوناگون و گاهی بسیار متفاوت و متناقض هستند و دیدبان در این مطلب سعی نموده است به ارزیابی و بررسی این تیم بپردازد.

دیدبان: پس از درج مطلب تحلیلی با عنوان "همه یاران احمدی نژاد" و استقبال مخاطبان از آن، بنا داریم در سلسله مطالبی به تیم های مختلف شکل گرفته در عرصه سیاست ایران بپردازیم. در این مطلب، علی اردشیر لاریجانی سوژه اصلی ما خواهد بود.
 کار  گروهی و داشتن تیم یکی از نکات مثبت هر سیاستمدار و مسوول اجرایی در کشور است و مسوولین در بسیاری از موارد سعی می­کنند برای اداره یک مسوولیت، به همراه تیم خود وارد عرصه شوند. علی لاریجانی از جمله افرادی است که طی 30 سال گذشته در نظام جمهوری اسلامی، مسوولیت­های فراوانی بر عهده داشته است و طی این مسوولیت­ ها با افراد مختلفی کار کرده است. این افراد با سلایق گوناگون و گاهی بسیار متفاوت و متناقض هستند. در این نوشتار به معرفی این تیم­ ها در هفت گروه می ­پردازیم.



1- تیم وزارت ارشاد، اولین تیم جدی

پس از ورود لاریجانی در سال 1370 به وزارت ارشاد، وی نیروهای مختلفی را در آنجا به کار گرفت و در مسوولیت­ های بعدی­ اش نیز از آنها استفاده کرد. یکی از آنها، احمد پورنجاتی است که بعدها و در انتخابات 1376 ریاست جمهوری حامی آیت الله ری­ شهری شد و در مجلس ششم به عنوان اصلاح­ طلبی به تمام عیار ظاهر شد و یکی از فعالان مهم تحصن نمایندگان مجلس ششم بود. وی در انتخابات ریاست جمهوری 1388 نیز به عنوان یکی از فعالان ستادهای موسوی به شهرهای مختلف سفر می ­کرد. نفر دومی که در وزارت ارشاد به عنوان یکی از نیروهای فعال لاریجانی در اوایل دهه 70 عمل می ­کرد، علی کردان بود که همراه با لاریجانی در سال 1372 به صدا و سیما مهاجرت کرد و معاونت اداری - مالی این سازمان را تا آخر دوره ریاست لاریجانی عهده­ دار بود.



2- تیم صداوسیما، بیشترین جذب

علی لاریجانی در دو مقطع در صدا و سیما حضور داشته است. یکی در اوایل انقلاب که با مشورت شهید مطهری وارد سازمان صدا و سیما می­شود و به ‌عنوان مدیر کل برون مرزی و دفتر مرکزی خبر مشغول به کار می­شود و دیگری در سال 1372 که با حکم مقام معظم رهبری به ریاست این سازمان منصوب می­ شود و در سال 1378 نیز این حکم به مدت 5 سال دیگر تمدید می­ شود. در این مدت افراد زیادی تحت مدیریت وی در صدا و سیما قرار داشته ­اند و لاریجانی توسط این افراد صدا و سیما را اداره می­ کرده است. علی کردان یکی از مهم­ترین همکاران لاریجانی در صدا و سیماست که در طول ریاست لاریجانی بر صدا و سیما، معاونت اداری و مالی سازمان را برعهده داشت و البته در بیشتر امور مدیریتی سازمان نیز در کنار لاریجانی حضور داشت و لاریجانی بیشترین اعتماد را به وی در امور مختلف مدیریتی داشت. از دیگر یاران لاریجانی در صدا و سیما می­ توان به احمد پورنجاتی به عنوان قائم مقام، عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان معاون سیاسی، عزت الله ضرغامی به عنوان معاون پارلمانی، سید محمد حسینی، وزیر ارشاد فعلی، به عنوان مسئول رئیس حوزه ریاست اشاره کرد.



3- تیم انتخابات ریاست جمهوری 1384

با کاندیدا شدن لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1384 از طرف شورای هماهنگی نیروهای انقلاب بسیاری از اصولگرایان سنتی به حمایت از او پرداختند و مسئولیت­ های مختلفی در ستاد انتخاباتی او پذیرفتند. برخی از این افراد عبارتند از:

  • رئیس ستاد: محمدرضا باهنر
  • رئیس ستاد تهران: منوچهر متکی
  • کمیته بانوان: مرضیه وحید دستجردی
  • کمیته دانشجویی: مجدالدین معلمی، دبیر سابق جامعه اسلامی دانشجویان
  • کمیته فرهنگیان: علی اکبر اشعری
  • کمیته روابط عمومی: علی رضا شیخ عطار
  • کمیته جوانان: حجت الاسلام محمد رضا زائری
  • کمیته رسانه: حسین انتظامی
  • کمیته سیاسی: حمید رضا ترقی
  • کمیته اقشار وتشکل­ها: نبی زاده، عضو ارشد مؤتلفه
  • کمیته پشتیبانی: محمدعلی امانی، از مسئولان مالی حزب مؤتلفه
  • کمیته هنرمندان: محمدرضا جعفری جلوه.[1]



4- تیم شورای عالی، تیم دیپلمات­ ها

لاریجانی از سال 1374 و با حکم مقام معظم رهبری به عضویت شورای عالی امنیت ملی منصوب شد. این عضویت تا سال 1384 ادامه داشت و در این سال احمدی­ نژاد طی حکمی، وی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب کرد. لاریجانی طی دو سالی که دبیری شورای عالی امنیت ملی را برعهده داشت، با افراد مختلفی کار کرده است. مهم­ترین یاران لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی عبارتند از:

  • جواد وعیدی رئیس تیم مذاکره کننده هسته­ ای
  • علی حسینی تاش معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره کننده ایران با روسیه و رئیس سابق دانشگاه امام حسین علیه­ السلام
  • محمدمهدی آخوندزاده سفیر سابق فوق العاده و تام الاختیار در جمهوری فدرال آلمان
  • محمد جعفری معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی
  • محمد سعیدی معاون سابق برنامه ریزی، بین الملل و امور مجلس سازمان انرژی اتمی و عضو تیم مذاکره کنندگان
  • کاظم غریب ­آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاحهای شیمیایی و رئیس هیات ایرانی در شانزدهمین کنفرانس سالانه این سازمان
  • عباس عراقچی عضو سابق تیم مذاکره کننده و سفیر سابق ایران در ژاپن و معاون فعلی آسیای وزارت خارجه نام برد.[2]

در شورای عالی امنیت ملی نیز رحمانی فضلی، قائم مقامی و معاون فرهنگی رسانه ای و اجتماعی لاریجانی را بر عهده داشت.



5- تیم مجلس و تشکیل فراکسیون رهروان ولایت

با ورود لاریجانی به قوه مقننه و انتخاب شدن به عنوان رئیس این قوه، بسیاری از نمایندگان مجلس به او پیوستند و به عنوان تیم وی برای ریاست او در مجلس هشتم و نهم تلاش ­های فراوانی انجام دادند. این عمل در مجلس هشتم به صورت تشکیلاتی و منسجم نبود ولی در مجلس نهم و با تشکیل فراکسیون رهروان ولایت، حمایت اکثریت نمایندگان مجلس از لاریجانی به صورت منسجم و تشکیلاتی درآمد. مهم­ترین نمایندگان حامی لاریجانی در این دو دوره مجلس عبارتند از: محمدرضا باهنر، کاظم جلالی، علی مطهری، حمیدرضا کاتوزیان، علی عباسپور، حجت­الاسلام علی بنایی، حجت­الاسلام محمدرضا آشتیانی، حجت­ الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، جواد جهانگیرزاده، رمضان شجاعی کیاسری و ... . از بین این افراد باهنر نقش بسزایی در جذب آرای نمایندگان برای ریاست قوه مقننه برای لاریجانی در هر دو دوره بازی کرد و کاظم جلالی و رمضان شجاعی کیاسری نیز بیشترین نقش را در تشکیل فراکسیون رهروان ولایت، در مقابل فراکسیون اصولگرایان داشتند.

از دیگر یاران لاریجانی در مجلس، مشاوران او هستند که از این لحاظ وی بیشترین مشاور را در بین رؤسای مجالس داشته است. در این دوره محمد جعفری علاوه بر تصدی مسئولیت حوزه‌ ریاست مجلس و رئیس دفتری لاریجانی، مشاور وی نیز به شمار می‌آید. همچنین حسن زمانی، مجید فرخ­زادی، غلامحسین محمدی، محمدرضا نعمت زاده، حسین دهقان و سید علی حسینی­ تاش از دیگر مشاورین علی لاریجانی هستند که وی را در پیشبرد امور مشاوره می‌دهند. حسین شیخ الاسلام نیز که هم‌اکنون ریاست دبیرخانه‌ی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتقاضه‌ مردم فلسطین را برعهده دارد به عنوان مشاور بین‌الملل رییس مجلس و مدیرکل امور بین‌المللی مجلس فعالیت می‌کند.

حجت‌الاسلام ابوالحسن نواب نیز به عنوان مشاور فرهنگی، عباس مظفر مشاور اقتصادی، محمد امامی‌ تهرانی مشاور سیاسی، علیرضا تابش مشاور عمرانی و عباسعلی کدخدایی مشاور حقوقی لاریجانی مشغول به فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام علی اکبر ناصری از نمایندگان دوره‌ی هفتم مجلس نیز به مدت دو سال به عنوان مشاور امور روحانیون برای لاریجانی فعالیت می‌کرد که پس از آن به عنوان سفیر ایران در واتیکان انتخاب شد. حجت‌الاسلام علی اکبر فصیحی نیز مشاور لاریجانی و رئیس دفتر وی در قم است.[3]

رحمانی فضلی در این برهه از مسئولیت لاریجانی نیز با وی همراه شد و ریاست دیوان محاسبات کشور را بر عهده گرفت.



6. تیم رسانه­ ای لاریجانی

به دلیل شناختی که لاریجانی از صدا و سیما و رسانه دارد، تیم­ های قوی رسانه ­ای داشته است و توانسته است رسانه­ های مختلف را برای رسیدن به اهداف خود به کار گیرد. از جمله این رسانه­ ها و افراد می­توان به امیر محبیان مدیر عامل خبرگزاری آریا و عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت، حسین انتظامی عضو شورای سیاست گذاری سایت خبرآنلاین و مدیر مسئول سابق روزنامه جام جم و همشهری و مهدی فضائلی مدیر مسئول سابق خبرگزاری فارس اشاره کرد، گرچه فضائلی خدمات شایانی را به رسانه های اصولگرایی و انقلاب داشته و نمی توان او را به صورت کامل به فرد خاصی نسبت داد.



7- تیم خانوادگی لاریجانی­ ها

هر چند خانواده لاریجانی همگی دارای مسئولیت­ های متعددی در نظام جمهوری اسلامی بوده و هستند، اما علی لاریجانی را می­توان سیاسی ­ترین عضو این خانواده دانست. در بین اعضای این خانواده، نظرات و جایگاه علی لاریجانی از اهمیت زیادی برخوردار است و بقیه اخوان لاریجانی سعی می­ کنند در امور مختلف با وی مشورت کنند. در بین اخوان لاریجانی، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه و عضو فقهای شورای نگهبان است. محمد جواد لاریجانی نماینده سابق مجلس، معاون وزیر خارجه در زمان دکتر ولایتی، مدیر پژوهشگاه دانش­ های بنیادی و دبیر فعلی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه است. باقر لاریجانی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو سابق شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت است. فاضل لاریجانی نیز عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رایزن سابق فرهنگی ایران در کانادا و قبل از آن، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.



نتیجه­ گیری

وجود گروه­ ها و سلایق متعدد در کنار لاریجانی و در سمت­ های مختلف او، نشان می­دهد که وی برای رسیدن به اهداف خود با اغلب گروه­های سیاسی کار کرده و توانسته است که رضایت آنان را جلب نماید. این گروه­ ها در برعهده گرفتن سمت­ های مختلف توسط لاریجانی همیشه در کنار او بوده ­اند. ریاست او در مجلس هشتم و نهم نشان داد که او توانسته است در بین گروه­ های مختلف اصولگرا، گروه­ ها و افراد زیادی را به عنوان حامی خود در مجلس جذب کند. باید دید که آیا لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1392 از این توان و یاران خود برای کاندیداتوری خودش استفاده می­ کند یا آنان را برای حمایت از نامزد مورد تأیید خویش، به کار می­ گیرد؟




[1]. http://www.mazandnume.com/?PNID=V2602

[2]. http://www.jahannews.com/vdcjoye8huqe8vz.fsfu.html

[3] - http://www.parsine.com/fa/news/44741




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی